Geen files

Bewoners Oosterland belagen vrijgelaten verdachte

Toegevoegd: 10-05-2013, 15.02 uur
Door: Veerle van Iren
OOSTERLAND - Bij de bewoners van Oosterland is weinig begrip voor de vrijlating van de aangehouden verdachte van de reeks brandstichtingen in Oosterland. Het huis van de verdachte werd na zijn vrijlating omsingeld door boze buurtbewoners. De rechter-commissaris heeft de man op 8 mei in vrijheid gesteld omdat hij vindt dat de verdenking te klein is om hem langer vast te houden.

Op woensdagavond 8 mei besluit een groepje bewoners rond 23.00 uur verhaal te gaan halen bij de woning van de verdachte en dreigt de boel binnen kort en klein te slaan. Het risico richting de verdachte loopt zo hoog op dat deze de hulp inroept van de politie. Als agenten bij de Steengrachtstraat komen aanrijden, zien zij een aantal boze bewoners bij de woning staan. Omdat het aantal personen na hun aankomst rap toeneemt, wordt besloten om de verdachte voor zijn eigen veiligheid naar een andere verblijfplaats over te brengen.

Inmiddels wordt de sfeer op straat steeds grimmiger. Nog twee politie-eenheden worden ter assistentie opgeroepen. Ook een hondengeleider wordt samen met zijn hond ingezet om de boze bewoners op afstand te houden. Deze spreekt de omstanders herhaalde malen aan om weg te gaan. De verontwaardiging slaat op een gegeven moment over op de aanwezige agenten en wordt bekoeld door met gevulde bierflesjes te gooien. Een voorruit van een politieauto raakt hierdoor beschadigd.

Op het moment dat de verdachte zijn woning verlaat vliegen de bierflesjes lang zijn hoofd en van de begeleidende agenten. De verdachte wordt hierbij geraakt. Ondanks de aanwezigheid van de politiehond geven de toegestroomde mensen nauwelijks ruimte om de verdachte en de agenten doorgang naar de bus te verlenen. Een zeer opdringerige bewoner is tijdens dit hele incident door de hond gebeten.

Als de verdachte eenmaal veilig in de politiebus zit, drommen de mensen zich scheldend, slaand en schoppend rondom het voertuig. Uiteindelijk is het de bestuurder van de bus gelukt om zonder verdere ongelukken weg te rijden. Later op de avond zijn de ramen van de woning ingegooid. Daarna is de rust in het dorp weergekeerd. De woningbouwvereniging heeft inmiddels reparaties verricht.

Dat de man is vrijgelaten wil volgens de politie overigens niet zeggen dat hij geen verdachte meer is in deze zaak of dat het onderzoek naar zijn doen en laten is gestaakt.

Zie ook:
- Twee verdachten aangehouden in Oosterland (08-05-2013)
- Gewonde bij brand Oosterland (08-05-2013)
- Opnieuw brand in Oosterland (05-05-2013)
- Weer schuurtje in brand Oosterland (03-05-2013)
- Politie zoekt getuigen branden Oosterland (21-04-2013)
- Omwonende blust brand in caravan (11-04-2013)
- Aanhouding wegens verdenking brandstichting (21-03-2013)
- Vrouw gewond bij woningbrand (22-02-2013)
- Brandstichting slooppand Oosterland (18-08-2012)
- Brand leegstaande woning Oosterland (28-04-2012)
- Grote brand verwoest schuur Oosterland (08-04-2012)

Jan (11-5-2013 om 12:54)
Dat krijg je als justitie er niks aan doet,heft in eigen handen nemen ,geef ze groot gelijk
Jaap (11-5-2013 om 12:46)
Dit past perfect bij Oosterland waar ook het huis van een transsexueel met regelmaat belaagd werd. Je verwacht zo'n dorpje midden in de VS maar eigenlijk niet in Nederland. Bah wat een enge club.
De uitslagen geven doorslag (11-5-2013 om 12:30)
Als ik de verkiezingsuitslagen opdat eiland er eens naast leg, stemmen ze daar voornamelijk op partijen die juist voor extra bezuinigingen bij justitie en politie zijn. en dan nu klagen dat er geen gerechtigheid is en dan maar het recht in eigen hand nemen omdat men zgn angstig is ? ja ja ...
Rico shed (11-5-2013 om 12:19)
Als ik de reacties van de bevolking ter plekke zo eens lees, krijg ik wel een vage indruk waarom daar in de 1e plaats een pyromaan rondliep of loopt. deze extremistische actie van het dorp kan natuurlijk ook weer een reactie veroorzaken. ze moeten vooral zo doorgaan. elke pyromaan in NL leest dit.
Erik (11-5-2013 om 12:11)
Tinus hou je grote smoel! je zal zelf ook wel zulke dingen doen, zullen we bij jou alles eens in de hens zetten??? Smeerlap!!!!!!!! Aanpakken die lui! Waardeloos figgur ben je, je snapt er niks van! Die ratten van justitie doen niks!!!
Jopie (11-5-2013 om 12:03)
Uit nieuwsgierigheid: wat voor mannen waren dit? Zijn ze ook niet heel toevallig verantwoordelijk voor de coniferenbranden in Middelburg? Gingen ze met de auto wel eens ergens heen om brand te stichten?