Hulpdiensten geven demonstraties in Kloosterzande

Toegevoegd: 17-03-2006, 10.44 uur
Door: BN/DeStem
KLOOSTERZANDE – De vrijwillige brandweer in Kloosterzande houdt samen met de politie en de ambulancedienst zaterdagmiddag 25 maart een open dag. Belangstellenden krijgen die middag diverse demonstraties van de hulpdiensten te zien op het Hof te Zandeplein in Kloosterzande.

Van 13 tot 17 uur kunnen de bezoekers van de open dag actief kennismaken met alle hulpdiensten. Zo wordt een demonstratie gegeven van een kantelwagen. Per keer kunnen twee personen plaatsnemen in de auto en moeten, nadat de auto ondersteboven is gedraaid, uit de autogordels zien te komen.

Ook tonen twee brandweermannen de werking van hun gaspakken tegen gevaarlijke stoffen door een fictief lek in een chemische opslagtank te dichten. De hoogwerker van de brandweer, die normaal gesproken gebruikt wordt om slachtoffers vanaf een verdieping of gebouw te redden, wordt nu ingezet om bezoekers van de open dag van het uitzicht te laten genieten.

Daarnaast wordt de zogenaamde explosiekooi in stelling gebracht. In deze gesloten ijzeren kooi wordt een vuur gestookt en worden spuitbussen gelegd. Die zullen door de warmte exploderen met een grote knal als gevolg.

De politie is aanwezig met de beruchte flitsauto en de ambulancedienst heeft een ziekenwagen paraat. Belangstellenden kunnen beide wagens uitgebreid van binnen bekijken.

De leerlingen van de basisscholen in Kloosterzande kunnen meedoen aan een kleurwedstrijd. Op de scholen zijn onlangs kleurplaten uitgedeeld. Tijdens de open dag kunnen de leerlingen deze kleurplaten inleveren en krijgen zij als cadeautje allemaal een brandweerballon.

De winnaars van de kleurwedstrijd worden later uitgenodigd in de brandweerkazerne van Kloosterzande.