Meldkamer handelde volgens protocol

Toegevoegd: 28-05-2013, 13.35 uur

MIDDELBURG - Het Tuchtcollege voor de gezondheidszorg heeft de klacht tegen twee centralisten van de Meldkamer Ambulancezorg in Zeeland afgewezen. Er is inmiddels geen hoger beroep meer mogelijk.

De klacht werd vorig jaar ingediend nadat een vrouw op 23 april 2011 was overleden nadat ze op 6 april 2011 het alarmnummer had gebeld. De vrouw had gebeld en gevraagd om een ambulance maar die werd na de inschatting door de centralist niet gestuurd. Ook een consult bij de Huisartsenpost resulteerde er niet in dat de patiënt met een ambulance werd overgebracht naar het ziekenhuis.

De centralisten werd onzorgvuldig handelen verweten door geen ambulance te sturen. Het Tuchtcollege is echter tot het oordeel gekomen dat de centralisten volgens landelijk vastgesteld protocol handelden en dat er geen sprake was van een ambulance-indicatie.

Het Tuchtcollege heeft haar oordeel mede gebaseerd op basis van het bandverslag van de patiënt en de Meldkamer Ambulancezorg Zeeland. De verpleegkundig centralisten van de Meldkamer Ambulancezorg stelden op basis van het landelijk vastgesteld protocol vast dat de patiënt aanspreekbaar was, zelfstandig kon ademen en niet hevig benauwd was en dat er geen sprake was van een ambulance-indicatie.

De centralisten stelden tevens vast dat de patiënt wel medische hulp nodig had en verwezen de patiënt door naar de huisartsenpost. Ook het Tuchtcollege oordeelde dat de patiënt medische zorg nodig had. Naar het oordeel van het College hebben de centralisten juist gehandeld.

De klacht had voor de Veiligheidsregio Zeeland verder gaande gevolgen. Op 18 januari 2012 werd door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) namelijk verscherpt toezicht ingesteld. Dit ingestelde toezicht kwam voort uit de ingediende klacht. Het toezicht werd op 24 mei 2012 weer opgeheven omdat de inspectie van oordeel was dat de Meldkamer Ambulancezorg (MKA) weer voldeed aan de voorwaarden voor het leveren van verantwoorde zorg. In de tussentijd wist de Veiligheidsregio Zeeland namelijk al enkele verbeteringsmaatregelen te nemen.

Tegen de uitspraak van het Tuchtcollege, gedaan op 9 april, konden de klagers in beroep gaan. Zij hebben hier echter geen gebruik van gemaakt en de zaak is daarom nu gesloten.

Zie ook:
- Verscherpt toezicht opgeheven (24-05-2012)
- 'Altijd twee verpleegkundig centralisten' (02-02-2012)
- 'Helemaal geen ambulance ingezet' (20-01-2012)
- Brief IGZ aan Veiligheidsregio Zeeland
- Vragen politiek over verscherpt toezicht (19-01-2012)
- Toezicht vanwege overlijden (19-01-2012)
- Ambulancemeldkamer onder toezicht (19-01-2012)

MA (29-5-2013 om 09:14)
Ik vind het nog altijd knap dat iemand door de telefoon kan "zien" of het nodig is, dat er medische hukp komt. Je moet een dusdanige vragenlijst beantwoorden, dat wanneer de nood echt aan de man is de patient allang overleden is. Het is er zeker niet beter op geworden de laatste jaren
Kees (28-5-2013 om 21:25)
@JB: mevrouw is zelfs langs de huisartsenpost geweest, en ook daar werd niets alarmerends geconstateerd. En mevrouw is 17 dagen later overleden. Wat daartussen is gebeurd weten we helemaal niet.
Hulpverlener @JB (28-5-2013 om 20:38)
Lees voortaan even goed: ER WAS GEEN SPRAKE VAN ENE AMBULANCE-INDICATIE. Dus ambulancevervoer was niet noodzakelijk. Je kunt niet op elke vraag een ambulance af sturen, dat zou pas levens gaan kosten. Want bezette ambulances zijn niet beschikbaar voor andere noodgevallen. Er is netjes doorverwezen.
Piet (28-5-2013 om 19:56)
Ik denk dat prtotocollen er juist voor zijn om efficient te kunnen werken. Hoeveel mensen zullen onnodig bellen voor een ambulance. Je zult er maar 1 nodig hebbe als deze niet beschikbaar is. Beetje doordenken ipv klakkeloos posten.
JB (28-5-2013 om 17:14)
Protocol gaat voor op een mensenleven,typisch deze wereld
Piet Boone (28-5-2013 om 16:13)
Waar mensen beslissingen moeten maken, wordt soms een onbewust verkeerde beslissingen genomen. Helaas met een dodelijke afloop. Ik kan mij niet voorstellen dat een centralist opzettelijk handelt.