1 file van totaal 2 km

Brandweer Terneuzen rukt uit voor nepzwanen

Toegevoegd: 18-03-2006, 18.10 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
TERNEUZEN - De drie kunststof zwanen die visclub Ontspanning Na Inspanning uitzette in de visvijver bij het bedrijventerrein Handelspoort in Terneuzen, zorgden gisteren voor behoorlijk wat opschudding. De Dierenbescherming hield de vijver al een paar dagen in de gaten. Het viel op dat de zwanen steeds hetzelfde rondje zwommen. Ook met voederen lukte het niet de vogels te lokken. Voor de Dierenbescherming was de maat vol toen er plotsklaps twee zwanen ondersteboven in de vijver dreven. De Terneuzense brandweer werd ingeschakeld en die rukte gisterochtend uit met het snelle interventievoertuig. Want het zou zo maar eens vogelgriep kunnen zijn.

Uitgezet
Ter plaatse werden de brandweermensen overvallen door twijfel. Waren het nou wel echte zwanen die daar ronddobberden? Toen de brandweermensen de kazerne weer binnenstapten, werden ze verwelkomd door besmuikt lachende collega’s. Die hadden intussen al gehoord dat ONI drie zwarte zwanen in de vliegvisvijver hadden ’uitgezet’ om aalscholvers bij de vis weg te houden. Sprookje

Volgens een onderzoek dat gepubliceerd is in vakliteratuur voor sportvissers hebben aalscholvers zoveel ontzag voor zwarte zwanen dat ze het wel laten om bij de vijver neer te strijken. Dat was de reden dat ONI deze week drie zwarte zwanen ’uitzette’ op de speciaal voor hen door de gemeente aangelegde vliegvisvijver. Dat zwanen echt aalscholvers verjagen, lijkt echter een sprookje, ondervonden ookde Clingse Hengelaars. Zij lieten twee maanden geleden zes speelgoedzwanen op de Zestigvoetkreek los. „Maar de aalscholvers zaten een paar dagen later al weer bij de vis“, zegt secretaris C. Peeters een beetje triestig. „Ze trekken zich niets van de zwanen aan. We zullen de plastic vogels binnenkort maar weer eens van het water halen.“