Middelburgse brandweer eerste

Toegevoegd: 16-06-2013, 19.45 uur
De winnende ploeg uit Middelburg.
© Foto: Brandweerpost Torenweg
MIDDELBURG - De wedstrijdploeg van de Middelburgse brandweerpost Torenweg heeft zaterdag de eerste plaats behaald bij wedstrijden Hoofdklasse in Beverwijk. Hiermee heeft zij geplaatst van de landelijke finale op 28 september in Gameren (Gelderland).

De ploeg kreeg een scenario voorgeschoteld waarbij werd uitgegaan van een prioriteit twee oproep vanwege een bommelding op de Bazaar in Beverwijk. Tijdens het aanrijden kwam het bericht dat de bom was afgegaan, dat er brand was uitgebroken en dat er sprake was meerdere gewonden.

Ter plaatse bleek het te gaan om een zogeheten 'vuile' bom waarbij radioactiviteit betrokken was. Het gebouw was flink beschadigd, er was rookontwikkeling zichtbaar en er waren zeker twee slachtoffers. In het pand bevond zich een radioactieve bron. Na meting en verkenning  bleek de bron niet beschadigd maar er werd wel straling gemeten.

Na overleg met de adviseur gevaarlijke stoffen kon de bron achter een dikke betonnen muur  zeker worden gesteld. Vanaf dat moment kon begonnen worden met de brandbestrijding en de redding. Uiteindelijk werden er zeven personen gered. De brand woedde op de begane grond, de eerste verdieping en een dak. De officier van dienst had opgeschaald naar grote brand zodat er uiteindelijk drie blusvoertuigen en een autoladder werden ingezet.

Tijdens de prijsuitreiking bleek dat de ploeg van post Torenweg dit incident als beste had afgehandeld. Zij mag dus een gooi doen naar de landstitel tijdens de finalewedstrijd op 28 september.

Bas (17-6-2013 om 17:06)
Goed gedaan broer..
Bart (16-6-2013 om 22:44)
Gefeliciteerd!! Een keer iets positiefs in het nieuws hier eindelijk!!