KNRM redt roeiers bij Westkapelle

Toegevoegd: 15-08-2013, 15.53 uur
De vijf opvarenden werden gered.
© Foto: KNRM Westkapelle
WESTKAPELLE - Vijf personen zijn vanochtend bij Westkapelle te water geraakt toen hun roeiboot was omgeslagen. De vijf konden allemaal worden gered.

De KNRM-reddingboot Uly van het station Westkapelle werd rond 11.05 uur opgepiept nadat de roeiboot nabij het landingsmonument was omgeslagen. Een groep van vijf oudere roeiers van een roeivereniging uit Dordrecht had plannen gemaakt om van Vlissingen rondom Walcheren naar Neeltje Jans te roeien.

Op de punt van Walcheren ging het fout en de roeiboot "Cherbourg d' Or" sloeg om. Vanaf de dijk werd direct alarm geslagen. De reddingboot was binnen korte tijd ter plaatse. Van de vijf klampten er enkelen zich vast aan de boot. Twee anderen dreven op het water. De drenkelingen werden aan boord gehaald en twee personen bleken onderkoelingsverschijnselen te hebben.

De roeiers zijn door de KNRM naar het strand gebracht. Daar zijn ze overgedragen aan de bemanning van het kusthulpverleningsvoertuig. Ambulancebroeders hebben zich over de slachtoffers ontfermd. Bij één van de slachtoffers werd zuurstof toegediend.

Vervolgens werden de drenkeling van warme dranken en droge kleren voorzien. Hierna is contact gezocht met de chauffeur van de trailer die op Neeltje Jans stond te wachten. Het bootje is geborgen en naar het KNRM-station gebracht.

K (19-8-2013 om 12:58)
Gelukkig zijn ze gered anders waren ze waarschijnlijk meteen uitgeroeid. onze natuur is mooi maar kan zeer gevaarlijk zijn als je niet weet wat je doet
Willem (15-8-2013 om 20:54)
Weer zo n stelletje sufferds
Walchenaar (15-8-2013 om 18:24)
Hoe haalt zo'n roeivereniging het in hun hoofd om op de Noordzee een rondje Walcheren te gaan roeien! Weinig respect voor de zeen en haar krachten dus. Ze kunnen beter hun kunstjes vertonen op een binnenwater....Er zijn dit jaar al genoeg mensen verdronken.
Onderschat de zee niet (15-8-2013 om 17:20)
Tsja, da's natuurlijk vragen om problemen. Oudere mensen, in een roeibootje, en dan om de kop van Washappel..... Alleen met een zeewaardige boot met 2 motoren, radarreflector en marifoon aan boordt zou ik dat zelf wel doen, met minder is dat gewoon veels te gevaarlijk.
Schipper (15-8-2013 om 17:02)
Oh Oh, wind zuidwest 4 en over de eb....en dan daar met een roeibootje. Ik ben blij dat het voor de deur was bij de jongens van de knrm. Nu heeft iedereen een nat pak en een goede les geleerd zonder ernstig leed. Uly bemanning; mooi werk!