Wapens niet altijd goed opgeborgen

Toegevoegd: 28-09-2013, 18.54 uur
MIDDELBURG - Wapens en munitie worden niet altijd op de juiste wijze bewaard. Dat bleek vandaag toen de vrijwillige politie een flink aantal huisadressen langsging en een controle uitvoerde. In ruim 17 procent van de gevallen was er iets mis.

In totaal 56 vrijwillige politieambtenaren uit de regio Zeeland-West-Brabant bezochten in totaal 208 verlofhouders op Noord-Beveland, Schouwen-Duiveland, Walcheren en Zuid Beveland. Op 24 adressen werden onregelmatigheden geconstateerd. Hier werden wapens of munitie niet juist bewaard.

Op 71 adressen was er niemand thuis. Deze adressen worden binnenkort nogmaals bezocht. De zaken waarbij er onregelmatigheden werden geconstateerd worden volgens de politie bestuurlijk met de betrokken afgehandeld.

Regels
Wapenvergunninghouders worden gemiddeld één keer per drie jaar gecontroleerd. Vergunninghouders van 25 jaar en jonger, nieuwkomers en mensen met eventueel risicogedrag worden ieder jaar gecontroleerd.

Wapens moeten opgeborgen zijn in een verankerde kluis, munitie en wapen moeten zijn gescheiden van elkaar, wapen moet open en ontladen worden aangeboden, en de sleutel moet in het bezit zijn van de vergunninghouder.

Het bezit en gebruik van de meeste (vuur)wapens is in Nederland verboden. Dit staat in de Wet wapens en munitie. Alleen als iemand een legitieme reden heeft, mag deze een vuurwapen bezitten en gebruiken. Bijvoorbeeld sportschutter en hebt een wapenvergunning.

Een wapenvergunning moet worden aangevraagd bij de politie. De politie verstrekt onder voorwaarden wapenvergunningen aan: sportschutters, wapenverzamelaars, munitieverzamelaars, schietcentra en jagers.

Een vergunning wordt in principe geweigerd wanneer de aanvrager over de laatste acht of vier jaar een strafblad heeft. Verleende vergunningen kunnen worden ingetrokken als u strafbare feiten heeft gepleegd.

J.h. (1-10-2013 om 21:11)
Waarom vrijwillige politiemensen??? er zitten zoveel werklozen mensen thuis, die overal aan de bak kunnen als er niet zo veel vrijwilligers zijn die het werk doen.
K (1-10-2013 om 20:22)
Waarom geen algeheel verbod op vuurwapens?, als iemand zo'n ding thuis heeft liggen en flinke ruzie krijgt grijpt hij toch naar dat vuurwapen, we kennen allemaal het verhaal van tristan van der g en mede daardoor ben ik zwaar tegenstander van schietclubs. waarom moet je leren schieten?
NK (30-9-2013 om 15:39)
Als je lid bent van een schietvereniging of je bent jager...prima. Maar je weet van te voren welke regels er zijn om het wapen thuis te bewaren. Als je door laksigheid niet om kan gaan met die verantwoording moet je stoppen met je hobby of er niet aan beginnen.
Fokje (30-9-2013 om 08:01)
Vrijwillige politieambtenaren - wat zijn DAT dan?
Bert (29-9-2013 om 19:15)
Beste Jan misschien begrijp je iets niet. Een politieman een wapen meegeven heeft geen zin want schieten doen ze toch nooit. Als je op de baan op een stuk karton hebt staan schiet moet dat wapen wel grondig schoongemaakt worden. Hoe wil je dat doen???? Aan de bar van de schietclub????
Jvl (29-9-2013 om 17:51)
Beste jan het zijn sportschutters die een wapenvergunning hebben. en die zijn juist gecontroleerd en ze horen in kluizen met daar aan strenge eisen en ze zijn juist van een schietclub of jagersvereniging . en als je er geen verstand van heb oordeel dan ook niet