Pompen en gemalen draaien volop

Toegevoegd: 14-10-2013, 15.59 uur
De pompen draaien volop.
© Foto: Leendert van der Klooster
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - Door de extreme neerslag afgelopen weekend is er in het gebied van waterschap Scheldestromen op sommige plekken nog steeds sprake van peiloverschrijdingen.

Vooral in de gebieden Schouwen-Duiveland en Walcheren zijn waterstanden ruim boven zomerpeil. Medewerkers van het waterschap doen er alles aan om de overlast zo veel mogelijk te beperken en het overtollige oppervlaktewater zo snel mogelijk af te voeren.

Verspreid door het gebied zijn extra pompen geplaatst en de gemalen draaien op volle toeren om het overtollige water af te voeren. Overal zijn de peilen wel aan het zakken. Op de volgende plekken zijn extra pompen ingezet om het overtollige water sneller te kunnen afvoeren:

- Schouwen, Serooskerke Schelphoek/Stolpweg
- Schouwen, Dreischor, Noorddijk, gemaal Dreischor (twee stuks)
- Schouwen, Kerkwerve, Provinciale weg, gemaal Prommelsluis
- Schouwen, Zonnemaire, Schapenweg
- Tholen: Sint Annaland, Stoofweg
- Zeeuws-Vlaanderen, Ossenisse, Nijspolder, Langeweg/Lageweg (verkeer wordt  omgeleid)
- Zuid-Beveland, bij gemaal Baarland
- Zuid-Beveland, Heinkenszand/Oudelande, Oudekamerpolder (in de buurt van de schaapskooi)

Het komende etmaal wordt zo’n 15 millimeter regen verwacht. Als gevolg hiervan verwacht het waterschap minimale extra peilstijgingen. Het waterschap zal nog enkele dagen nodig hebben om het overtollige oppervlaktewater te kunnen afvoeren, mits het droog wordt.

Ger (15-10-2013 om 21:38)
Waterschap doet zekers goed werk, alleen ze mogen best eens wat pro-actiever bij slecht weer op komst en meer als alleen winterstand, econisch handelen en hopen dat winterstand genoeg is slap excuus.
Nico kooman (15-10-2013 om 19:32)
En nu maar hopen dat het water niet over de zeedijken komt en dat gebeurt ook om de zoveel jaar!!!! En dan kan je niet als lid/opvreter van het Waterschap in beeld komen. Je bent dan waarschijnlijk verdronken. ,
@ger (15-10-2013 om 19:30)
Je kan voor je klachten en uitleg over hoe en wat ook gewoon bellen naar waterschap ipv klagen hier zonder actie te ondernemen. Ze staan je daar gewoon netjes te woord met uitleg over de ontstane situatie. Ik weet ook dat ze druk bezig zijn met het weg pompen.
Remco (15-10-2013 om 15:38)
@Drogevoetjes je bent niet helemaal friss hoor.... 10 a 15 mtr zoek het eerst een op voor je zulke onzin uit kraamt. diepste punt in NL is 6,74 onder NAP.
@Ger (15-10-2013 om 14:30)
'Even' een extra buffer Ger? Er is in 2 dagen meer gevallen dan normaliter in een maand tijd. Gek he, dat dat niet zomaar afgevoerd kan worden..
Kees (15-10-2013 om 13:13)
Vervolg: nergens in Zeeland was sprake van grote overlast of schade. Mede dankzij eerder maatregelen na de stortvloed van 1998. Het waterschap heeft dus gewoon goed werk geleverd.