Einde aan brandstichting en vernieling Sluiskil

Toegevoegd: 18-10-2013, 11.44 uur
Door: Rolf de Feijter

SLUISKIL - De Politie heeft met de aanhouding van vijf jongens tussen de 16 en 19 jaar mogelijk een reeks vernielingen en brandstichtingen in Sluiskil opgelost. De verdachten wonen allemaal in Sluiskil. De vernielingen zijn gepleegd tussen februari en augustus van dit jaar.

Het aantal vernielingen en brandstichtingen in Sluiskil nam vanaf begin dit jaar gestaag toe. Verontruste en gedupeerde inwoners voelden zich steeds minder op hun gemak in hun eigen dorp. Om die reden is in nauwe samenwerking met het Openbaar Ministerie en de gemeente Terneuzen een grondig onderzoek gestart om de daders op te sporen.

Na verhoor zijn alle verdachten weer naar huis gestuurd. Zij zullen zich op termijn voor de rechter moeten verantwoorden voor hun daden. Zeer waarschijnlijk draaien zij onder andere op voor het betalen van de ontstane schade. Districtschef Ronald Weijdema is zeer tevreden met de uitkomst van het onderzoek en is blij dat de rust is weergekeerd in het dorp. Overigens is niet uitgesloten dat er nog meer aanhoudingen volgen.

De jongens worden ervan verdacht dat zij samen of in verschillende samenstelling verantwoordelijk zijn voor onderstaande zaken:

• Brandstichting gebouw aan de Sint Elisabethlaan (het 'Meulgat') in de nacht van 2 op 3 maart;
  • Ingooien ruiten in de Nieuwe Kerstraat op 29 maart en 2 april;
  • Stenen gooien naar voorbijrijdende auto's in de buurt van de Gildestraat op 30 maart;
  • Ingooien ruiten bij gymzaal aan de Baljuwlaan omstreeks 30 maart;
  • Brandstichting afvalbakken in de Baljuwlaan in de nacht van 31 maart op 1 april;
  • Brandstichting heg aan de Baljuwlaan op 6 april;
  • Brandstichting grasveld speelveld achter de Vogelschorstraat op 6 april;
  • Vernielen geparkeerde personenauto in de Louisastraat in de nacht van 6 op 7 april;
  • Brandstichting in personenauto in de Kanaalweg op 7 april;
  • Brandstichting in bijgebouw van de school aan de Nieuw Kerkstraat op 9 april;
  • Brandstichting op voetpad bij sportvelden nabij de provinciale weg op 18 april;
  • Brandstichting in brandgang aan de Bosjesweg, waarbij een personenauto is beschadigd op 20 april;
  • Brandstichting schommel in tuin in de Pierssensepolderstraat op 4 mei;
  • Stelen van twee fietsen, een reservewiel en een brandblusser uit achtertuin woning aan de Pierssenspolderstraat op 4 mei;
  • Brandstichting tuinschutting bij woning aan de Bosjesweg op 6 mei;
  • Aanrichting vernielingen in 'Oude Laboratorium' aan de Pierssenspolderstraat op 8 mei;
  • Beschadigen van tourcaravan op de Rentmeesterstraat op 10 mei;
  • Stelen plantenbak in de Nieuwe Kerkstraat op 18 mei;
  • Stenen gooien tegen woning in de Sint Elisabethlaan op 27 mei;
  • Afsteken vuurwerk ter hoogte van de sportvelden op 20 juni;
  • Afbreken van takken bij de sportvelden op 21 juni;
  • Vernielingen in tuin van woning aan de Visartstraat op 22 juni;
  • Brandstichting coniferenhaag in de Nieuwe Kerkstraat op 30 juni;
  • Vernielen personenauto in de Frans Naereboutstraat omstreeks 21 juli;
  • Vernielen personenauto in de Regentenstraat op 24 juli;
  • Stenen gooien tegen woning aan de Regentenstraat op 24 juli;
  • Poging brandstichting heg in de Nieuw Kerkstraat op 30 juli;
  • Brandstichting vuilcontainer naast het Meulengat op 1 augustus;
  • Brandstichting papiercontainers in Groenoord op 24 augustus.

Jm (22-10-2013 om 20:49)
Wat zijn jullie zielig zeg , als jullie zoo stoer zijn kom het dan in ons gezicht zeggen maar nee jullie durfen allen via pc stoer tepraaten maarin ons gezicht durfen jullie niks tezeggen weet je wat ik met zulke mensen als jullie doe die lach ik vierkant uit .
Balotwlli (22-10-2013 om 12:31)
Sluiskil (21-10-2013 om 17:44)
Ja toch K . gebruiken coke enzo ik weet niet welke drugs jij heb gebruikt ik heb nog nooit daar niks anders gezien dan een joint mensen die hier zo reageren doe iets met je leven
K (21-10-2013 om 11:46)
De normale bewoners van sluiskil wisten al veel langer wie dit waren, gelukkig doet de politie er eindelijk eens iets aan alleen zie ik niks staan over dealen en gebruiken van coke en div sofdrugs. @r nee je moet foei dat mag niet zeggen, tot ze jou auto in de fik steken zeker idioot ben jij blind?
Sluiskil (20-10-2013 om 08:04)
Een tijdje geleden is er een bijeenkomst gehouden voor bewoners en instanties, om tot een oplossing te komdn. Alle mensen, met kinderen tussen 10 en 18 hebben een brief gehad. GEEN vd ouders was aanwezig.... Stuisvogels!
Rudy de Wile (19-10-2013 om 14:15)
Een redelijk lijstje met delicten. Goed werk van de politie. Laat de verantwoordelijken de schade maar betalen. Een werkstraf is daarnaast ook wel op zijn plaats.