Reddingsbrigade doet mee aan NK

Toegevoegd: 23-10-2013, 22.34 uur
MIDDELBURG - De Middelburgse reddingsbrigade, de Van Dixhoornbrigade, gaat zaterdag voor het eerst sinds 12 jaar weer meedoen aan een Nederlands Kampioenschap. Het gaat om een wedstrijd in de zogeheten Simulated Emergency Response Competition (SERC) waarbij de hulpverlening aan drenkelingen wordt getoetst tijdens een nagebootst waterongeval.

Sinds de oprichting in 1972 deed de Middelburgse brigade in totaal 17 keer mee aan een Nederlands Kampioenschap. In 1990 werd het NK in het Middelburgse zwembad gehouden. De Van Dixhoornbrigade werd één keer kampioen. Dat gebeurde in 1989. In 1981 en 1989 werd het leidersklassement gewonnen. In 1978 en 1997 werd de titel Nederlands kampioen kunstmatig beademen binnen gesleept.

De laatste deelname was in 2001. De Middelburgse brigade heeft de afgelopen jaren niet meegedaan omdat de club niet beschikte over een wedstrijdploeg. Sinds dit seizoen is een nieuw opgericht team echter weer wekelijks intensief bezig met het oefenen van de gezamenlijke inzet bij ongevallen. Daarmee wordt iets afgeweken van de normale trainingen. In de reguliere lessen bij de reddingsbrigade is, zeker bij de lagere diploma's, voornamelijk aandacht voor zelfredding, conditie en kleinschalige (individuele) reddingen.

Wat voor ongeluk de redders zaterdag voor de kiezen krijgen, blijft onduidelijk totdat zij op de wedstrijdlocatie aan de slag mogen. Het kan gaan om een nagebootst ijsongeluk, maar ook om bijvoorbeeld een incident met een speedboot op een recreatieplas.

Elke wedstrijdploeg heeft één leider en enkele redders die het incident samen tot een goed einde moeten brengen. Doel is te allen tijde om binnen de vastgestelde tijd het ongeval zo goed mogelijk op te lossen. Er zal onder meer worden gelet op de zorg voor de slachtoffers en het doen van een adequate alarmering bij professionele hulpverleners. De redders moeten laten zien dat ze snel een juiste afweging kunnen maken, eerste hulp kunnen verlenen en slachtoffers tegelijkertijd ook gerust kunnen stellen.

Tijdens het kampioenschap, dat in Staphorst wordt gehouden, moet de Middelburgse ploeg het opnemen tegen collegabrigades uit Echt, Eindhoven, Houten, Nederweert, Mill, Oss, Staphorst en Uden. Er doen geen andere Zeeuwse brigades mee.