Zeeuwse redders vierde op NK

Toegevoegd: 26-10-2013, 16.11 uur - Update: 26-10-2013, 17.00 uur
De Middelburgse redders werden vierde van Nederland. De Middelburgse redders werden vierde van Nederland. De Middelburgse redders werden vierde van Nederland.
De Middelburgse redders werden vierde van Nederland.
© Foto: Van Dixhoornbrigade
STAPHORST - De wedstrijdploeg van de Middelburgse reddingsbrigade, de Van Dixhoornbrigade, is zaterdag in Staphorst vierde geworden tijdens het Nederlands Kampioenschap (NK) Simulated Emergency Response Competition (SERC). Tijdens het NK werd de hulpverlening aan drenkelingen getoetst tijdens een nagebootst waterongeval.

Het was voor de Middelburgse redders al een tijd geleden dat werd meegedaan aan een NK. Sinds de oprichting in 1972 deed de Middelburgse brigade in totaal 17 keer mee aan een Nederlands Kampioenschap. De laatste keer was echter in 2001. Zeker om die reden is de ploeg van de Van Dixhoornbrigade erg blij met het behaalde resultaat.

De Middelburgse brigade heeft de afgelopen jaren niet meegedaan omdat de club niet beschikte over een wedstrijdploeg. Sinds dit seizoen is een nieuw opgericht team echter weer wekelijks intensief bezig met het oefenen van de gezamenlijke inzet bij ongevallen. Daarmee wordt iets afgeweken van de normale trainingen. In de reguliere lessen bij de reddingsbrigade is, zeker bij de lagere diploma's, voornamelijk aandacht voor zelfredding, conditie en kleinschalige (individuele) reddingen.

Opzet wedstrijd
Elke wedstrijdploeg heeft één leider en enkele redders die het incident samen tot een goed einde moeten brengen. Doel is te allen tijde om binnen de vastgestelde tijd het ongeval zo goed mogelijk op te lossen. Er zal onder meer worden gelet op de zorg voor de slachtoffers en het doen van een adequate alarmering bij professionele hulpverleners. De redders moeten laten zien dat ze snel een juiste afweging kunnen maken, eerste hulp kunnen verlenen en slachtoffers tegelijkertijd ook gerust kunnen stellen.

Scenario's
De redders kregen zaterdag drie scenario voor de kiezen. De brigade moest zich namelijk door twee voorrondes werken om aan de finale deel te mogen nemen. De eerste oefening betrof een ongeluk waarbij een groepje kinderen aan het spelen was op een vlot. Het vlot viel om en er belandden vijf personen in het water die allemaal gered moesten worden.

In de tweede voorronde speelde snelheid een nog belangrijkere rol. Hier lag namelijk een slachtoffer op de bodem. Hier waren vijf slachtoffers. Eén van hen zwom met zwembadjes, maar had die uitgedaan en was vervolgens in ernstige problemen geraakt. Dit slachtoffer moest van de bodem worden gehaald.

De finale draaide om een groot ongeluk in een zwembad. Het dak was deels ingestort en dit had er in geresulteerd dat tien mensen gewond waren geraakt. Veel van hen waren versuft en klampten zich vast aan onderdelen van het ingestorte dak. Twee personen lagen op de bodem en al met al zorgde dit voor een complexe reddingsoperatie.

Uitslag
Middelburg nam het op tegen collegabrigades uit Echt, Eindhoven, Houten, Nederweert, Mill, Oss, Staphorst en Uden. Geen Zeeuwse concurrentie dus. Winnaar van de dag werd de brigade uit Eindhoven. Tweede werd de ploeg uit Mill en Staphorst werd derde.

Geschiedenis
In 1990 werd het NK in het Middelburgse zwembad gehouden. De Van Dixhoornbrigade werd één keer kampioen. Dat gebeurde in 1989. In 1981 en 1989 werd het leidersklassement gewonnen. In 1978 en 1997 werd de titel Nederlands kampioen kunstmatig beademen binnen gesleept.

Zie ook:

- Reddingsbrigade doet mee aan NK (23-10-2013)