Reddingsbrigade paraat vanwege storm

Toegevoegd: 05-12-2013, 15.11 uur
MIDDELBURG - De Middelburgse reddingsbrigade, de Van Dixhoornbrigade, is vanaf nu stand-by voor een eventuele inzet tijdens de Sinterklaasstorm die momenteel over het land trekt. Reddingsbrigade Nederland heeft om 13.00 uur vanmiddag een voorwaarschuwing uitgegeven aan 51 reddingseenheden van haar Nationale Reddingsvloot, waaronder dus ook de Middelburgse.

Aanleiding is de verwachte combinatie van noordwesterstorm, hoge waterstanden en springtij in de kustprovincies, Wadden- en IJsselmeergebied. Omdat de piek van de hoogwaterstand in de nachtelijke uren wordt verwacht en er vanavond veel Sinterklaasfestiviteiten zijn zorgt de Reddingsbrigade er met de voorwaarschuwing tijdig voor dat de ruim 200 vrijwilligers die als eerste zouden moeten uitrukken vanavond en vannacht bereikbaar en inzetbaar zijn. De ploegen moeten binnen een uur kunnen uitrukken. Op dit moment vinden nog geen feitelijke uitrukken plaats.

Reddingsbrigade Nederland beschikt in totaal over 90 reddingseenheden en 1700 getrainde vrijwilligers, die het hele jaar door 24 uur per dag kunnen worden ingezet voor overstromingen of andere grote waterrampen. Een reddingseenheid bestaat onder meer uit een reddingsboot die speciaal geschikt is voor redding en evacuatie bij hoog water in bewoond gebied en een daarvoor opgeleide en geoefende bemanning. Zij zijn binnen een uur na alarmering gereed voor inzet in heel Nederland.

Reddingsbrigades langs de kust en in het IJsselmeergebied die in het bezit zijn van een reddingseenheid houden zich de komende 24 uur paraat om na alarmering vanuit het landelijk actiecentrum van Reddingsbrigade Nederland in IJmuiden direct ingezet te kunnen worden. Indien de omstandigheden dat toelaten zal het vooralarm al eerder ingetrokken kunnen worden.

De Middelburgse brigade is in 1993 en 1995 daadwerkelijk ingezet tijdens overstromingen in Limburg. Bij dreigende overstromingen, zoals recentelijk nog in januari 2012 in Noord-Nederland, werd de rampenploeg van de club in opperste staat van paraatheid gebracht. De Middelburgers hoefden toen niet uit te rukken, mede vanwege de geringe omvang van de watersnood en de afstand tot het 'rampgebied'. Lokale brigades werden toen wel ingezet.

Zie ook:
RWS: Gevaarlijke rijomstandigheden (05-12-2013)
- Oosterscheldekering gaat dicht (04-12-2013)
- Voorbereiding op dijkbewaking Zeeuwse kust (04-12-2013)