Moeder oplichter 'overleed' drie keer

Toegevoegd: 16-12-2013, 15.41 uur
MIDDELBURG - Tegen een 45-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats is maandag in Middelburg de ISD-maatregel - een verblijf van twee jaar in een inrichting voor veelplegers -geëist.

Het waren tranetrekkende verhalen die de man die 6e september zijn slachtoffers opdiste. Hij stapte in Middelburg een kledingzaak binnen, pikte een blazer uit een rek en vertelde de verkoopster dat zijn moeder was overleden kort nadat zij de blazer had gekocht. Of hij de blazer mocht ruilen.

Hetzelfde laken een pak bij een parfumeriezaak. Toen was zijn moeder ook net overleden nadat ze een geurtje had gekocht. Of het geruild kon worden. Dezelfde dag in Goes. Toen overleed zijn moeder voor de derde keer en wilde hij de pas gekochte jas weer eens ruilen. Bij een andere kledingzaak ging het mis. Toen overleed niet zijn moeder, maar een nichtje. Het personeel rook onraad en belde de politie. De oplichter kon kort daarna worden aangehouden.

Tijdens de behandeling van de zaak erkende de man vlotjes zijn oplichtingspraktijken. Maar, zo vond hij, oplichting van bedrijven was wél de minst erge manier om een misdrijf te plegen. En, zo vertelde hij de rechtbank, hij was ook wel door de omstandigheden gedwongen. Hij was net uit detentie, had geen geld, geen woning, was niet verzekerd, psychisch mankeerde hij van alles, hij kon niet worden geholpen en zat dus in een vicieuze cirkel. Dus vandaar.

Het strafblad van de man, die zich sinds de negentiger jaren bezig heeft gehouden met diefstal, oplichting en verduistering bedraagt inmiddels 37 pagina's. Daarnaast heeft hij zeven behandeltrajecten achter de rug en liep hij deze keer nog in twee proeftijden.

Uitspraak 30 december.

Jan (19-12-2013 om 18:44)
K (17-12-2013 om 17:12)
Een strafblad van 37pagina's en dan vind hij het gek dat hij geen werk heeft?? oen wees blij dat je in nederland woont waar er zelfs plek voor jou is.
Jan (16-12-2013 om 22:33)
Arme man, geef hem werk en een woning. en misschien staan we allemaal versteld
Marco (16-12-2013 om 21:12)
Wat een loser ! Maar ook 'ons' rechtssysteem valt het nodige te verwijten. Deze persoon heeft meermaals bewezen dat hij niet te vertrouwen is . Heeft meermaals de kans gekregen zich te bewijzen. Wil dit niet, dus einde verhaal. In de zak mee met SinterKlaas. Of nazenden !
Adje (16-12-2013 om 18:56)
Maar goed dat ie ze niet echt heeft moeten begraven want dan had ie nog minder geld gehad, begrafenissen zijn nogal duur! Wel ziek om zo aan een paar centen te willen komen....
Marco (16-12-2013 om 16:53)
Laat het een les zijn : volgende keer niet meer over het overlijden van je nichtje beginnen, hou het gewoon bij je moeder. ruiken ze tenminste geen onraad