Traumaheli bij gevangenis Middelburg

Toegevoegd: 16-01-2014, 22.02 uur - Update: 16-01-2014, 23.41 uur

MIDDELBURG - Een traumahelikopter is donderdagavond ingezet voor een incident in gevangenis Torentijd in Middelburg.

De melding van het incident bij de Penitentiaire Inrichting (PI) aan de Torentijdweg kwam rond 21.20 uur binnen. Direct werden enkele politie-eenheden, twee ambulances en de Rotterdamse traumahelikopter ter plekke gestuurd. Het traumateam landde rond 22.00 uur nabij de gevangenis en spoedde zich vervolgens naar binnen om zich bij de ambulanceteams te voegen.

De politie kwam wel ter plaatse, maar zou de gevangenis niet extra beveiligd hebben zoals dat bijvoorbeeld een jaar geleden gebeurde. De opgeroepen agenten werden ingezet om publiek op afstand te houden. Rond 22.15 uur is een persoon met spoed per ambulance afgevoerd. Rond die tijd steeg ook de traumahelikopter weer op. Volgens een woordvoerster heeft een gevangene zichzelf verwond met een scheermesje. Over de ernst van het letsel is nog niks bekend. Wel wordt verwacht dat de persoon vanavond weer kan terugkeren naar de gevangenis.

Torentijd
Torentijd biedt plaats aan 233 gedetineerden. De meeste plaatsen zijn ingedeeld bij het Huis van Bewaring. Verder huisvest Torentijd een gevangenis, een Zeer Beperkt Beveiligde Inrichting (ZBBI, De Nederhof) en een politie arrestantencomplex.

De gevangenis huisvest volwassenen die veroordeeld zijn voor een misdrijf. Mensen die in afwachting zijn van het vonnis van hun rechtszaak zitten in het Huis van Bewaring. In de ZBBI verblijven gedetineerden die in de laatste fase van hun detentie zitten; de zogenaamde extramurale detentie.

jpw (18-1-2014 om 16:20)
@ iedereen, ik verwondt mijzelf ook wel eens met een scheermesje............
Jan (17-1-2014 om 22:35)
Ook gedetineerden zijn mensen die recht hebben op mediche zorg en hulp die ook wij verlangen als wij die nodig hebben. Een ieder die daar niet mee eens is is geen mens maar een dier gelijk
Ik (17-1-2014 om 21:07)
@vlissinger: zullen we even de rekening opmaken voor de hulpdiensten (lees: voornamelijk politie) die de laatste jaren in vlissingen hebbben moeten uitrukken. Vlissingen spant de kroon namelijk.
diep getroffen (17-1-2014 om 17:04)
@Afk ik weet niet wat jij voor soort dodo bent, maar ik hoop ook een uitstervend soort. Ik snap niet dat je veroordeelde gevangenen durft te vergelijken met iemand die een uitkering krijgt, dit zijn vaak mensen die (net als ik al meer als 35jaar) ook premie hebben betaald en buiten hun schuld om zijn ontslagen als het bedrijf failliet ging. En daarna geen werk kunnen vinden in deze tijden. Ik hoop dat jij je baan verliest (als je er al een hebt gehad). en dat je dan nog zo denkt en geen uitkering aanvraagt. Dan ben je pas stoer. Denk eerst eens na voordat je iets schrijft. !!!!!!!!!!
Petrus (17-1-2014 om 15:43)
De meest belangrijke vraag heb ik nog nergens zien staan en wel, hoe komt een gedetineerde aan een scheermes? Dat hij z'n eigen verwond, geen enkele vorm van medelijden mee, maar denk eens wat hij gedaan zou kunnen hebben bij een medewerker.
Kees (17-1-2014 om 13:51)
Sommigen hebben blijkbaar nog niet door dat het een poging tot zelfdoding betrof. Op de juiste manier uitgevoerd wel degelijk dodelijk. En daar we hier geen doodstraf kennen, ook niet vrijwillig, is het verder dus niet meer dan logisch dat de hulptroepen uitrukken.