Ernstig ongeluk met paardenkoets

Toegevoegd: 11-03-2014, 15.24 uur - Update: 12-03-2014, 11.16 uur
Door: Manfred Berrevoets

GRIJPSKERKE - Een paardenkoets is dinsdagmiddag in de sloot beland bij Grijpskerke. Bij het ongeval raakte tenminste één persoon ernstig gewond.

Rond 15.10 uur werden de hulpdiensten opgeroepen voor het ongeval op de kruising van de Jacob Catsweg met de Hondegemsweg. Twee ambulances, een traumahelikopter en de brandweer zijn ingezet om hulp te verlenen. De zwaargewonde persoon werd met spoed per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

De paardenkoets met twee paarden kwam door nog onbekende oorzaak in de sloot terecht. De brandweer heeft de paarden uit hun benarde positie bevrijd. De paarden zijn daarna naar een stal gebracht.

Over dit incident is een recenter artikel verschenen:
- Koetsier ongeluk Grijpskerke overleden (12-03-2014)

Sjaakie (13-3-2014 om 18:54)
Sorry hoor, maar als zo'n ding over een 80 km weg rijd, passeer ik toch echt en ga niet wachten op een teken van zo'n koetsier. Maar ja paardenmensen zijn nog al arrogant en denken dat ze de hele weg voor hun zelf alleen hebben en rijden namelijk ook waar ze helemaal niet mogen rijden. Als je die beesten niet onder controle hebt, moet je niet de eg op gaan.
M.C (13-3-2014 om 17:24)
Ik las ergens iets over dat koetsiers met hun span midden op de rijbaan gaan rijden ipv een beetje aan de kant. Dat klopt, dat word ook geleerd bij het koetsiersbewijs, claim je plek op de weg, maak je breed. Ik weet uit eigen ervaring dat als je dat niet doet mensen je paard gerust opzij rijden omdat ze er 'even voor moeten'. Oftewel dezelfde reden dat motorrijders de linkerzijde van de rijbaan gebruiken. Mijn eigen paard heeft in het verleden een kort ritje gemaakt op de motorkap van een jeep die er even tussen wilde. Dier is maanden kreupel geweest. Sterkte voor de nabestaanden, want inmiddels is duidelijk dat de koetsier is overleden.
R (13-3-2014 om 11:57)
Voor hulpdiensten altijd veel lof. Ga er maar aanstaan
Marleen (13-3-2014 om 08:10)
Voor de nabestaanden van de koetsier, heel veel sterkte. De inwoners van Meliskerke moeten een sympathieke inwoner missen, de kinderen een paarden en kindervriend. Niet te bevatten dat deze man dit is overkomen.
Renata (12-3-2014 om 22:44)
Helemaal eens met de Keijzer (12-3 11.48 u). Het is gewoon een kwestie van anticiperen maar vooral van fatsoen. Als je een kind op een fiets of een paard inhaalt weet je dat ze onvoorspelbaar kunnen zijn. Datgene dat de Keijzer beschrijft hoeft niet per sé een wettelijke basis te hebben, het is gewoon altijd zo geweest. Maar helaas is respekt en geduld in het verkeer ver te zoeken. Dus roepen dat paard en wagen niet op de weg moeten zijn is flauwekul. Rijstijl aanpassen is inderdaad is moeilijk he want het is alleen maar ik ik ik.
Jeroen (12-3-2014 om 22:13)
Heel veel sterkte toegewenst voor de nabestaanden en de groom. En hulde aan het optreden van de hulpdiensten, die met alle geduld de beide Fjorden weer heelhuids op de kant hebben gezet. Ik ben zelf beroepschauffeur en rij daarnaast ook semi beroepshalve met trouwkoetsen voor een grote stalhouderij met 2 en 4 span door het hele land, en zie vaak dat het meeste gevaar komt van de andere weggebruikers die perse met een rotgang voorbij scheuren dat de paarden ongeveer van de hoefijzers worden gereden. Dit ligt dan totaal niet aan de paarden, koetsier of ruiter maar aan het opgefokte gedrag van diegene die geen of weinig rekening houd met zijn medemens. Dus graag in het vervolg geen oordeel vellen voordat je de hele waarheid kent!