Middelburgse brigade Nederlands kampioen

Toegevoegd: 22-03-2014, 16.25 uur

MIDDELBURG - De wedstrijdploeg van de Middelburgse reddingsbrigade, de Van Dixhoornbrigade, is zaterdag in Nederweert eerste geworden tijdens het Nederlands Kampioenschap (NK) Simulated Emergency Response Competition (SERC). Tijdens het NK werd de hulpverlening aan drenkelingen getoetst tijdens een nagebootst waterongeval. Vorig jaar werd de ploeg vierde tijdens het NK in Staphorst.

Bij SERC heeft elke wedstrijdploeg één leider en enkele redders die het incident samen tot een goed einde moeten brengen. Doel is te allen tijde om binnen de vastgestelde tijd het ongeval zo goed mogelijk op te lossen. Er zal onder meer worden gelet op de zorg voor de slachtoffers en het doen van een adequate alarmering bij professionele hulpverleners. De redders moeten laten zien dat ze snel een juiste afweging kunnen maken, eerste hulp kunnen verlenen en slachtoffers tegelijkertijd ook gerust kunnen stellen.

Scenario's
Tijdens het NK in Weert kregen de Middelburgse redders drie scenario's voor de kiezen. De eerste voorronde draaide om een ruzie tussen een groepje vissers en een enkele jongeren in een rubberbootje. Nadat de vissers boos met stenen naar het bootje hadden gegooid, raakte dit lek en belandden de jongeren in het water. Twee van hen konden niet zwemmen en de andere twee gingen op hun beurt naar de wal om de vissers het water in te trekken. In totaal moesten er hierdoor zes personen uit het water worden gehaald.

Ook de tweede voorronde draaide om een groepje vissers. Dit keer ging het om hengelaars die een plekje hadden uitgekozen in de buurt van een café en daar regelmatig even gingen buurten om een 'neutje' te pakken. Als het groepje op een gegeven moment enkele kameraden tegenkomt gaat het mis. Vier van de vijf belandden vanaf een talud in het water en omdat een reddingspoging met een hengel mislukte was het de taak aan de redders om de vier op de wal te krijgen.

Na de twee geslaagde voorrondes ging de Middelburgse ploeg door naar de finale. Ook die draaide om een groep vissers. Bestaande uit twaalf personen dit keer. De vissers stonden op een tijdelijke aanlegsteiger maar die verdween onder water als gevolg van de golfslag van een passerend schip. Acht van hen bevonden zich zichtbaar in het water, vier waren al onder water verdwenen en lagen bewusteloos op de bodem. Een deel van de groep bleek te kunnen zwemmen, maar diverse slachtoffers hadden verwondingen en moesten door de redders op de kant worden gebracht.

Uitslag
Middelburg nam het op tegen collegabrigades uit Eindhoven, Gouda, Mill, Nederweert, Oss, Staphorst en Uden. In totaal namen er twaalf seniorenploegen deel. Middelburg werd winnaar van de dag. Staphorst werd tweede en Eindhoven werd derde. De Middelburgse ploegleider Mark van Ingen werd derde in het leidersklassement. Staphorst werd hier eerste en op de tweede plaats eindigde Eindhoven. De Middelburgse ploeg is erg trots op het resultaat. Voorzitter Leo Wolterman: “We zijn eigenlijk nog maar kort aan het trainen voor deze wedstrijden. Na onze vierde plaats vorig jaar waren de verwachtingen hooggespannen maar op een eerste plaats hadden we echt niet gerekend. Geweldig!”

Geschiedenis
In 1990 werd het NK in het Middelburgse zwembad gehouden. De Van Dixhoornbrigade werd één keer kampioen. Dat gebeurde in 1989. In 1981 en 1989 werd het leidersklassement gewonnen. In 1978 en 1997 werd de titel Nederlands kampioen kunstmatig beademen binnen gesleept. Vorig seizoen werd een nieuwe wedstrijdploeg opgezet en die werd direct vierde tijdens het NK.

gerda (23-3-2014 om 07:46)
Geweldig
Alfons (22-3-2014 om 22:10)
Kijk daar mogen we trots op zijn als Zeeuwen. Complimenten voor het team. Alfons.
Renata (22-3-2014 om 20:14)
Goed gedaan! Proficiat.