Boetes bij grote controle Terneuzen

Toegevoegd: 14-04-2014, 12.10 uur
Door: Rolf de Feijter

TERNEUZEN - Bij een controle bij de Binnenvaartweg in Terneuzen zijn afgelopen vrijdag door verschillende samenwerkende diensten 66 voertuigen en 102 personen gecontroleerd. De politie deelde onder andere bekeuringen uit en inde openstaande boetes en de Belastingdienst inde nog niet afgedragen belastingsschuld.

De controle werd uitgevoerd door politie, de Koninklijke Marechaussee, de Douane en de Belastingdienst. Bij de controle werd gebruikt gemaakt van zogenaamde ANPR-apparatuur. Hierbij worden kentekens van auto’s gescand en razendsnel vergeleken met gekoppelde databestanden. Bijvoorbeeld van gestolen of geëxporteerde auto’s. Op deze wijze zijn 7883 voertuigen gescand en op basis van deze gegevens werd in 54 gevallen een nader onderzoek ingesteld.

De Belastingdienst legde beslag op eenentwintig voertuigen vanwege een belastingschuld. Twee voertuigen werden uiteindelijk daadwerkelijk afgesleept omdat de eigenaren hun schuld niet konden voldoen. De rest ging tot betaling over. De Douane nam bij zeven auto’s monsters van de brandstof. Nader onderzoek moet uitwijzen of rode gasolie in de brandstoftanks is vervoerd.

Door de politie werd één wapen inbeslaggenomen; de eigenaar betaalde direct de schikking van 150 euro en deed vrijwillig afstand van het wapen. Bij een persoon werd een kleine hoeveelheid verdovende middelen aangetroffen; de verdovende middelen zijn vernietigd. Tegen een bestuurder maakte de politie proces verbaal op omdat hij niet in het bezit was van een rijbewijs.

Een 46-jarige vrouw uit Bergen op Zoom kreeg een schikking aangeboden van 367 euro omdat ze onder invloed van alcohol reed. Twee personen bleken in totaal zeven openstaande bekeuringen te hebben voor een totaalbedrag van bijna duizend euro. De boetes werden ter plaatse betaald.

Marco (16-4-2014 om 11:15)
@Danny, Ik woon al 36 jaar in Zeeuws Vlaanderen en ben in al die jaren 3x gecontroleerd, wat meestal een kwestie van 1 minuut was. Kostte me overigens nooit wat behalve die ene minuut. Ik heb er totaal geen moeite mee. Mag nog veel vaker. Als je niets op je kerfstok heb ben je zo weer vertrokken en geeft wel een veilig gevoel. Als je je misdraagt of niet betaald dan vraag je erom en is het niet meer dan terecht. Prima werk en hulde voor de inzet. Doe er nog maar een schep of wat bovenop!
Wim (14-4-2014 om 19:39)
Prima gewerkt ! Meer controles zo uitvoeren, al die lui die hierop zo negatief reageren hebben zelf wel wat te verbergen, gewoon belasting betalen en je aan de wet houden anders vertrek je maar uit Nederland.
zeeuw (14-4-2014 om 18:30)
Kom lekker naar noord beveland daar heb je al die soort dingen niet
mozes (14-4-2014 om 17:49)
@danny dan doen ze in Amsterdam niet hun best, want het misdaadcijfer is daar hoger dan in zeeland. en heeft niets met hardwerkende burgers te maken, want als je je als burger gedraagd heb je niets te vrezen, als crimineel des te meer. zolang mensen de wet overtreden, in welke vorm dan ook, is het een goede zaak, dat er controles worden uitgevoerd.
Pitrie (14-4-2014 om 17:46)
Danny, ik ben niet tegen deze belastingcontroles, echter vraag ik me wel af op de politie hier mee bezig moet zijn! Als jij geen belasting betaald hebt is dat niet redelijk. Het is geen geld uit iemand zijn zak kloppen, je moet gewoon aan je verplichtingen voldoen. En mocht jij het haasje zijn geweest, ik heb er geen medelijden mee.
fred (14-4-2014 om 17:11)
@Danny. Ik woon al 28 jaar in Zeeuws-Vlaanderen. Slechts één keer op alcohol gecontroleerd en dat was 4 jaar geleden. Misschien ben ik een normale burger die juist niet de aandacht trekt van de politie?