Geen files

VRZ tekent convenant communicatie bij ramp

Toegevoegd: 17-04-2014, 09.14 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - Woensdagmorgen is door Burgemeester Bergmann van Middelburg, plaatsvervangend bestuursvoorzitter van de Veiligeidsregio Zeeland en een afgevaardigde van de Delta Radio Communicatie Ondersteuning (DRCO) een convenant getekend over samenwerking tijdens uitval van reguliere communicatiemiddelen tijdens rampen en/of storingen.

De DRCO is een vrijwilligersorganisatie van Radio Zendamateurs en andere geïnteresseerden welke zich inzet om bij uitval van reguliere communicatie zoals telefoon en internet overheden en hulpdiensten kan ondersteunen met de vervanging van de uitgevallen communicatie. Hierbij worden zowel Point-to-Point spraakverbindingen, als email via radio, als mogelijkheden aangeboden. Hierin zit een duidelijk verschil in reguliere communicatie waarbij verbindingen via vele tussenliggende stations lopen. Bij een ramp maakt dit zo'n netwerk kwetsbaar.

Doordat bij directe radioverbindingen van de DRCO de tussenkomst van tussenstations onnodig maakt, is deze communicatie in rampsituaties veel veiliger. Door gebruik te maken van verschillende technieken kunnen verbindingen over korte afstand, zoals van een gemeentekantoor naar een dorpshuis in het getroffen gebied, als mede langere afstanden, makkelijk worden overbrugd. Zelfs directe verbindingen over duizenden kilometers behoren tot de mogelijkheden.

Om snel inzetbaar te kunnen zijn, is op het gebouw van de Veiligheidsregio Zeeland, op de Brandweerkazerne van Terneuzen, alsmede op het gemeentekantoor van elk van de Zeeuwse gemeenten, een antenne geplaatst. Daarnaast kunnen de leden van de DRCO gebruik maken van hun eigen masten en antennes, welke overal kunnen worden opgezet. Naast eigen radiozenders beschikken ze tevens over accu's zodat ook bij uitval van de stroomvoorziening communicatie kan worden aangeboden.

De inzet van Radio Zendamateurs bij rampen is geen unicum. Zowel in het verleden als in het heden zijn Radio Zendamateurs ingezet. Voorbeelden zijn: de watersnoodramp in 1953, maar ook orkaan Katrina, aardbeving Haïti, tsunami in Azië in 2004, aardbeving en tsunami in Japan in 2011 en typhoon Haiyan in de Filipijnen.