'Inbraken vulden huishoudbudget aan'

Toegevoegd: 24-04-2014, 21.34 uur

MIDDELBURG - Waarom de 27-jarige Harry K. uit Burgh-Haamstede in de periode tussen medio juni 2012 en begin 2013 op Schouwen tegen de twintig inbraken pleegde werd donderdag op de zitting van de rechtbank snel duidelijk. Volgens K. verdiende hij het zout in de pap niet en hij voelde zich daardoor niet goed genoeg voor zijn gezin.

Enkele vooral foute vrienden uit een periode van lang geleden namen hem mee op het inbrekerspad en op die manier werd het huishoudbudget wat opgevijzeld. Al dan niet in wisselende samenstelling bezocht K. in die periode vakantieterreinen in Kamperland, Burgh-Haamstede, Renesse en Zierikzee en de mannen roofden uit vakantiehuisjes alles wat ze maar konden gebruiken.

Opvallend was overigens dat ze na hun actie iets uit de koelkast van hun doelwit haalden en dat ter plaatse gingen nuttigen. Dat er op die manier de nodige DNA-sporen achterbleven hadden ze niet bedacht. K. trof zijn Waterloo in de haven van Zierikzee op 17 augustus vorig jaar. Daar werd al geruime tijd via een door boefjes verborgen sleutel geld uit de kluisjes van de stroomkastjes gestolen en K. wist waar de sleutel lag.

Surveillerende agenten hielden hem aan, er volgde een DNA-test en die matchte perfect met de DNA-sporen in de databank van justitie. "Vrouw, kind, baan. Hoe háált u het in uw hoofd en wat bezielt u eigenlijk", brieste officier van justitie M. Paapen. "Jullie lieten een spoor van vernielingen achter en voor jullie was de inbraak en de diefstal daarmee afgelopen. Voor de bewoners begint het dan pas. Rotzooi en de angst."

Ze eiste een gevangenisstraf van dertig maanden waarvan zes maanden voorwaardelijk en het betalen van 1.504 euro schadevergoeding. K. durfde uit angst voor represailles de namen van zijn mededaders niet te noemen. Uit schaamte heeft hij zelf ontslag genomen.

Uitspraak 8 mei.

Wim (26-4-2014 om 07:19)
mab (25-4-2014 om 13:29)
"Uit schaamte heeft hij zelf ontslag genomen" en wat gaat hij doen als ie weer rondloopt dan? Evengoed ben ik eens blij dat ik geen taakstrafje lees. Misschien dat hij na detentie zich nog meer gaat schamen soms durft dat wel eens te helpen. .
mar (25-4-2014 om 11:27)
en dan gaat ie het maar bij anderen halen, dan kun je nog beter gaan schooien aan de winkel, met een strijkje erbij, of zo. Je eigen leed delen met een ander, doe je niet door bij ze te gaan inbreken.
Profi (25-4-2014 om 08:39)
Professionals "briesen" niet maar blijven objectief en emotioneel stabiel.