M'burg net geen brigade van het jaar

Toegevoegd: 24-05-2014, 14.57 uur

MIDDELBURG - De Middelburgse Van Dixhoornbrigade, heeft zaterdag net naast de titel 'Reddingsbrigade van het jaar' gegrepen. De prijs ging naar Weert. Middelburg heeft een gedeelde tweede plaats met Rotterdam.

De uitslag van de verkiezing werd bekend gemaakt tijdens de Algemene Vergadering van Reddingsbrigade Nederland, het landelijk orgaan van alle reddingsbrigades in ons land. Reddingsbrigade Nederland is ook de organisatie die de prijs toekent. Bij de titel hoort een wisselbeker. Alle genomineerden krijgen een oorkonde.

De Middelburgse vereniging werd genomineerd vanwege haar manier van communiceren met zowel de leden als de pers. De afgelopen jaren is de brigade er in geslaagd vaak in het nieuws te komen met verschillende onderwerpen. Deze media-aandacht heeft bijgedragen aan een positieve beeldvorming over de Middelburgse brigade en haar vrijwilligers. De brigade zelf denkt dat dit één van de oorzaken is waarom het ledenaantal het afgelopen jaar fors is toegenomen.

Blij
Voorzitter Leo Wolterman is blij dat het reddingswerk positief in de belangstelling is komen te staan. “We merkten in het verleden regelmatig dat mensen niet goed wisten wat wij nu precies deden. We bewaken niet alleen op het strand maar geven ook jeugdleden vanaf zes jaar les in zwemmend redden. Wat doe je als je zelf in het water komt en hoe kun je makkelijk je vriendje of vriendinnetje redden? De afgelopen jaren hebben we daar steeds meer mensen bekend mee gemaakt.”

“De nominatie geeft bovendien aan dat ook op landelijk niveau wordt erkend dat we als vereniging op de goede weg zitten. In de bekendmaking van de nominatie hebben we te horen gekregen dat we met deze aanpak een goed voorbeeld kunnen zijn voor andere reddingsbrigades. De kans is dan ook groot dat onze aanpak door anderen zal worden overgenomen. We kunnen het vrijwilligerswerk van de reddingsbrigade op die manier nog bekender maken.” Wolterman ziet de nominatie ook als een erkenning voor zijn vrijwilligers. “Zij stoppen samen ontzettend veel tijd in de vereniging. Daar resultaat van zien is natuurlijk geweldig, maar landelijke erkenning krijgen levert natuurlijk wel weer extra positieve energie op.”

Geschiedenis
De Middelburgse brigade is nu voor de vierde keer genomineerd. In 2012 greep de club net naast de titel 'Brigade van het jaar 2011'. Toen was het voorlichtingsproject Veiligstrand.nl genomineerd. Bij de eerste verkiezing in 1994 greep de Van Dixhoornbrigade ook naast de titel, maar in 2005 werd de nominatie wel verzilverd. De brigade kreeg de prijs toen voor het opzetten van een traject dat ook jongere leden al bij het werk van de rampenploeg ging betrekken. Dat traject is nog steeds een groot succes en was het eerste dergelijke initiatief in ons land.