Zeer grote brand Cargill Sas van Gent

Toegevoegd: 01-06-2014, 05.11 uur - Update: 01-06-2014, 13.41 uur

SAS VAN GENT - Op het fabrieksterrein van Cargill in Sas van Gent is vannacht een grote brand uitgebroken. De hulpdiensten hebben opgeschaald naar GRIP 2.

De brand bij het bedrijf aan de Nijverheidsstraat werd rond 04.35 uur ontdekt. Binnen korte tijd werd er opgeschaald naar grote brand en werden er vier tankautospuiten, een hoogwerker en een waterwagen gealarmeerd. Later volgde verder opschaling en kwam onder meer de Belgische brandweer assistentie verlenen. Sas van Gent grenst aan België.

Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Zeeland was er sprake van een uitslaande brand in een magazijn. Dat magazijn werd gebruikt voor de opslag van goederen en verpakkingsmateriaal. Volgens de woordvoerder was er geen sprake van een chemische brand maar kwam er wel behoorlijk veel rook vrij. De brandweer heeft ter plaatse metingen gedaan en voor de zekerheid werd een ambulance stand-by gezet.

Inwoners van Sas van Gent werd opgeroepen om ramen en deuren te sluiten. De Veiligheidsregio Zeeland verzond ook een zogeheten NL-Alert met daarin deze oproep. Vanwege de rookontwikkeling en vanwege het watertransport dat de brandweer ter plekke heeft opgebouwd is momenteel de Westkade (N252) langs het Kanaal van Gent naar Terneuzen volledig afgesloten.

De hulpdiensten hebben vanwege de coördinatie opgeschaald naar GRIP2. De brandweer kon rond 08.05 uur het sein brand meester geven. Er zal nog wel geruime tijd moeten worden nageblust.

Over dit onderwerp zijn recentere artikelen verschenen:
Straten gereinigd na grote brand Cargill (01-06-2014)
- Informatienummer grote brand Cargill (01-06-2014)

Frank (1-6-2014 om 11:38)
Als hulpdienst beweeg je je in dit geval prioritair door het verkeer. Om de overige weggebruikers er attent op te maken rijdt je met zwaailichten en sirene. Dit is zo geregeld in het RVV (reglement verkeersregels en verkeerstekens). Enkel sirene of zwaailicht is niet rechtsgeldig zoals al eerder aangegeven. Vaak wordt hier in de nachtelijke uren van afgeweken, om geen onnodige geluidshinder te geven, maar dit is geen regel.
iemand d (1-6-2014 om 11:25)
Vrijwilliger. Ik snap niet waar jij de onzin vandaan haalt dat je enkel met je lichten aan niet een voorangsvoertuig ben. Dan zou je toch echt de nieuwe richtlijnen voor ons brandweer vervoer moeten doornemen.
c (1-6-2014 om 10:59)
westdorpenaar. in Westdorpe moest je ook ramen en deuren gesloten houden. ik kreeg netjes een nl alert binnen. maar ja als je dit niet hebt, dan weet je dat dus niet
corjan (1-6-2014 om 10:16)
Inderdaad Tommieboy, niet zeuren, jij ook niet, want je weet net zo goed als iedereen dat die brandweermannen ontzettend kicken op het geluid van die sirene, nodig of niet nodig. Heb zelf tientallen jaren met een voorrangsvoertuig gereden, en maakte 's-nachts zeer zeldzaam gebruik van die sirene. Er zit ook een zeer groot gedeelte eigen verantwoordelijkheid in.
marijke (1-6-2014 om 09:55)
Ronald (1-6-2014 om 09:53)
Op dit moment ca.9.30 uur, stijgt er nog steeds zwarte rook op, ik woon op ca.500 mtr. van de brand vandaan, juist over de grens en heb niets gehoord over ramen en deuren sluiten, maar "gelukkig" zit er nagenoeg geen wind en de wolk drijft naar het Oosten en omhoog en kan natuurlijk de grens niet over ! Hermetisch gesloten hé !