Jonge redders leren samen over strand

Toegevoegd: 06-07-2014, 13.58 uur
Junior Redders krijgen uitleg over de reddingsboot. De dag stond ook in het teken van samenwerking.
Junior Redders krijgen uitleg over de reddingsboot.
© Foto: Van Dixhoornbrigade

MIDDELBURG - Ruim 130 kinderen van diverse Zeeuwse reddingsbrigades hebben zaterdag op het strand van Dishoek uitleg gekregen over de gevaren van het strand en de taken van de strandwacht. De gezamenlijke dag is een duidelijk voorbeeld van de steeds intensievere samenwerking tussen de verschillende brigades binnen het rayon Zuid-West van de landelijke organisatie Reddingsbrigade Nederland.

Tijdens de dag werd onder meer uitleg gegeven over waarop een strandwacht zoal let. En zaterdag leende zich daar, mede door de harde wind en de hoge golven, goed voor. Want de strandwacht staat natuurlijk niet alleen bij zonnig weer paraat. Ook juist bij slecht weer moeten redders alert zijn. Zo bleek ook zaterdag toen enkele surfers moeite hadden om weer op hun plank te komen nadat ze door een rukwind waren omgevallen.

De junior-redders kregen in Dishoek ook uitleg over de gevaren van het strand, het overige werk van de strandwacht en de inzet van reddingsboten. Daarbij hoorde natuurlijk ook een kijkje door de verrekijker. Vanwege het 'slechte' weer kon de geplande patrouille met de reddingsboot helaas niet doorgaan.

Aan de dag deed het grootste deel van de Zeeuwse brigades mee. Het ging om Domburg, Goes, Middelburg, Oostburg en Terneuzen. Vanuit West-Brabant deed de brigade uit Fijnaart mee. Leden van die vereniging houden al jaren samen een stranddag met de Middelburgse Van Dixhoornbrigade.

De stranddag werd nu dus voor het eerst op grote schaal uitgevoerd. En met succes. Rayonvoorzitter Leo Wolterman is tevreden over het verloop van de dag: “Zeeland is klein dus samenwerken is belangrijk. Ook voor reddingsbrigades. Daarvoor zijn inmiddels allerlei initiatieven, maar echt vanzelfsprekend is samenwerken nog niet. Maar mede door dit soort evenementen groeien we echter steeds verder naar elkaar toe. Bovendien is het een uitgelezen kans om kinderen voor te lichten over (de gevaren van) het strand.”