Politie verwart luchtbuks met vuurwapen

Toegevoegd: 22-08-2014, 14.58 uur
Door: Manfred Berrevoets & Omroep Zeeland

MELISKERKE - Het wapen dat donderdag is gevonden in een woning in Meliskerke is geen vuurwapen, zoals de politie eerder meldde, maar een luchtbuks. De 29-jarige bewoner werd aangehouden omdat hij met dat wapen een dorpsgenoot zou hebben bedreigd.

Het misverstand is volgens de politie ontstaan doordat in de oorspronkelijk melding werd gesproken over een vuurwapen. Omdat de verdachte mogelijk gewapend was zijn de agenten donderdag met getrokken vuurwapens zijn woning in Meliskerke binnengegaan. De 29-jarige verdachte en het slachtoffer hebben een zakelijk conflict.

Vrijdag bleek na onderzoek dat het wapen dat in de woning van de verdachte was gevonden geen vuurwapen, maar een luchtbuks was. In Nederland is het bezit van een luchtdrukwapen zonder vergunning toegestaan.

Zie ook:
- Man bedreigt dorpsgenoot met vuurwapen

peter (24-8-2014 om 09:13)
@ no gun no glory: De betere luchtwapens zijn weldegelijk vergelijkbaar met een vuurwapen. als een vereniging jou niet wilt aannemen, is daar een reden voor en ze zijn niet verplicht om de reden te vertellen. iedere schietvereniging heeft tegenwoordig een instructeur en drinken doet men na het schieten. schutters zijn erg voorzichtig en zuinig op hun verlof dus geen drankmisbruik. Ik merk dat je erg teleurgesteld bent dat jij blijkbaar niet in aanmerking komt maar reageer dat niet af op een club die zich aan de regels houd.
Jaap (23-8-2014 om 20:36)
Wat heeft een schietvereniging hier nu weer mee te maken? Als je gefrustreerd bent omdat je daar geen lid mag worden heb je gewoon pech. Er wordt daar ook met echte vuurwapens geschoten en daarom hanteert een schietvereniging een streng aannamebeleid....zo te lezen in jouw geval ook. Overigens wordt er op bijna iedere schietvereniging alcohol gedronken...NA dat er geschoten is en niet ervoor.
No gun no glory (23-8-2014 om 18:53)
Ik ben de ene persoon die in Vlissingen bij het slopterrein van Schelde is gepakt - voor het bezitten van een luchtpistool. Het OM heeft de zaak tegen mij geseponeerd. Ik moest 2 boetes krijgen – voor overtreding op een bedrijfsterrein. (4.5 mm) 7.5 Joule is niet te vergelijken met 9 mm of 50 cal. Kom op. Een vergunning aanvragen is niet zo makkelijk. Of ze hebben geen instructeur bij sv de Fles of ze weigeren mensen zo maar. De schietvereniging in Vlissingen is een pub. Waar mensen drinken en schieten.
peter (22-8-2014 om 19:25)
Het is altijd verstandig van het "ergste" uit te gaan. de luchtwapens doen in sommige gevallen niet onder voor een vuurwapen. 4,5 mm tot .50 is al "normaal" en dan 300 bar erachter... dodelijk. Gewoon goed afgehandeld. Bij twijfel.. check youtube.
perenplukker (22-8-2014 om 18:58)
Ook voor luchtwapens zou je een vergunning moeten hebben. Ach het is maar lucht wordt dan gedacht maar is net zo gevaarlijk.
Ad. (22-8-2014 om 18:50)
Inderdaad een speelgoedwapen en een echt lijken als 2 druppels water op elkaar en als ik de politie was zou ik ook het zekere voor het onzekere nemen . En met een luchtbuks kun je ook iemand doden dus hard aanpakken die kerel en berechten als was het een vuurwapen want je zult maar voor een loop staan