OM houdt vast aan celstraf Oosterland

Toegevoegd: 25-08-2014, 12.09 uur

MIDDELBURG - Tegen de 23-jarige G. L. uit Oosterland, die wordt verdacht van betrokkenheid bij de ettelijke brandstichtingen die in maart, april en mei vorig jaar het dorp teisterden is opnieuw een gevangenisstraf van veertien maanden waarvan de helft voorwaardelijk geëist.

Wel liet de officier van justitie de eerder geformuleerde gebiedsverbod van twee jaar voor Oosterland vallen. De zaak tegen L. diende maandag voor de rechtbank in Middelburg. De hoofdverdachte in deze zaak , de 39-jarige G. R., werd na een eis van zes jaar plus tbs met dwangverpleging op 13 februari vrijgesproken wegens onvoldoende bewijs.

Overigens zit R. opnieuw vast op verdenking van brandstichtingen in Vlissingen. In de zaak tegen L. achtte de rechtbank het destijds noodzakelijk hem eens goed door de deskundigen van  het Pieter Baancentrum te laten onderzoeken eer vonnis te wijzen.

Uit het onderzoek is gebleken dat L. een stoornis heeft in het autistisch spectrum (Asperger), weinig empatisch vermogen heeft en gevoelig is voor aandacht. L.'s raadsman Huib Goedegebure verzocht de rechtbank de op te leggen straf te beperken tot de dagen dat L. in voorarrest heeft gezeten, te weten 223 dagen. "Ik heb mij les geleerd", zei L.

Uitspraak 8 september.

Zie ook:
- OM in hoger beroep zaak Oosterland (27-02-2014)
Vrijspraken brandstichtingen Oosterland (13-02-2014)
Celstraffen en tbs geëist tegen brandstichters (06-02-2014)

Marco (25-8-2014 om 22:29)
2 Dingen. Die bewuste L. voortaan gewoon bij z'n volle naam noemen en met een duidelijke foto bekend maken aan de overige wél normale hardwerkende mensen. Volgens mij hebben wij allemaal recht op bescherming ! En nummer 2, er wordt in Limburg gezocht naar proefpersonen.om nieuwe pacemakers op te testen. Dit soort gevallen zouden daar onvrijwillig aan moeten meedoen. Doe maar eens wat nuttigs voor de maatschappij, die je al zoveel leed hebt aangedaan.