VRZ overweegt sluiting brandweerposten

Toegevoegd: 04-09-2014, 19.07 uur - Update: 05-09-2014, 20.53 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - De Veiligheidsregio Zeeland overweegt om meerdere brandweerposten te gaan sluiten.

In een voorstel van de veiligheidsregio worden de posten Domburg, Kerkwerve, Dreischor, 's-Heer Arendskerke, Koudekerke, Wissenkerke, Zuiddorpe, Baarland en Nieuw-Namen genoemd als posten die mogelijk gaan sluiten. Volgens de Veiligheidsregio kan dit voorstel nog worden aangepast na inspraak.

Mogelijk worden tankautospuiten die nu worden bemand door zes brandweermensen vervangen door tankautospuiten die door vier brandweermensen worden bemand. Dat is nodig omdat er bezuinigd moet worden.

De veiligheidsregio heeft een aantal bijeenkomsten georganiseerd voor brandweermensen. Zij konden hierbij hun mening geven over de nieuwe plannen.

Een definitief besluit zal in december worden genomen. Het belangrijkste uitgangspunt is volgens de veiligheidsregio om betrouwbare brandweerzorg te kunnen blijven leveren.

pompier (6-9-2014 om 09:17)
Een opmerking van de voorzitter werkgroep maartwerk. "ik moet de 50euro bijdrage van de burgers wel kunnen verantwoorden". Inderdaad als onze post sluit, WIL IK DIE TERUG.! Zal wel niet gebeuren als je meer dan 20 TS4 voertuigen moet aanschaffen! wel een flinke bezuiniging met nog hier en daar een nieuwe hoogwerker, nog een paar HV's en een nieuwe post bijbouwen. ben benieuwd naar het financiele plaatje.
Murphy (5-9-2014 om 22:19)
Wie houdt de buitenkant van het huis brandend huis n de gaten als er vier brandweermannen binnen zijn? Of zijn het maar "vrijwilligers"? Het is niet vrijblijvend hoor! iedereen is de dupe: de burger, deze moet 4 minuten langer wachten op de brandweer. En de brandweer zelfs, deze moet vier minuten verder rijden, en de brand dus vier minuten later aangevallen wordt. Als ik vertel dat na 20 minuten een brand volledig ontwikkeld is, heb je na 12 minuten met vier mensen binnen niets meer te zoeken zonder back-up!!
Ikke (5-9-2014 om 22:13)
Ach ze gaan er gewoon vanuit... We mogen een x aantal doden op een jaar hebben. Zolang we daar niet aan zitten is het toch goed? Lang leven de bureaucratie in Nederland. En let maar op de buitenwacht weet nog niet eens alles!! Er worden niet alleen posten gesloten er wordt nog veel meer doorgeduwd, maar dat wordt nog even niet gezegd want stel je voor dan komen de burgers in actie!!!!!
Fan van brandweervrijwilligers (5-9-2014 om 20:17)
Ik wil mijn waardering uitspreken voor alle brandweervrijwilligers die dag in dag uit, jaar in jaar uit klaarstaan. En dat voor een kleine vergoeding, maar dat maakt ze niet uit, het zijn brandweermensen in hart en nieren. Hoe wrang is dat er steeds meer kantoormensen komen op de Vrijlandstraat die niets meer produceren dan beleidsplannen ter advisering van het leken bestuur van burgemeesters en een directeur die niets beters weet te bedenken voor de Zeeuwse burger dan te adviseren rookmelders te kopen in het kader van zelfredzaamheid Vrijwilligers, Zeeuwen, waar hebben we dit aan verdiend?
Souburger (5-9-2014 om 15:41)
Dan kunnen de salarissen van de duurbetaalde ambtenaren weer omhoog want daar is dan geld voor het is eigenlijk dan te hopen dat er bij deze mensen de boel afbrand zonder persoonlijke ongelukken uiteraard. kijken of ze het dan normaal vinden dat de aanrij tijden acceptabel vinden.
ook vrijwilliger (5-9-2014 om 15:40)
ingaande op vrijwilliger ; ik ben ook vrijwilliger op een post die is aangemerkt om te worden gesloten.Onlangs nog aan een pilot meegedaan voor een flex TAS en ook als first responder. D.w.z met A.E.D en zuurstof zo snel mogelijk ter plaatse gaan als er ACUTE hulp nodig is bv hartstilstand, slagaderlijke bloeding dus levensreddend handelen. Inmiddels ook uitrukken gehad Dit korps zit op een moeilijke plaats v.w.b snelle bereikbaarheid door ambu .Wij dachten zo wat te kunnen betekenen om deze blinde vlek op de kaart tot het verleden te doen horen.Jammer van al de moeite zou dat zijn en weggegooid geld. Hopenlijk komen ze van hun voorstel terug in het belang van de burger ; niet voor mij als brandweerman ( VRIJWILLIG 24 uur per dag ,7 dgn )