VRZ overweegt sluiting brandweerposten

Toegevoegd: 04-09-2014, 19.07 uur - Update: 05-09-2014, 20.53 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - De Veiligheidsregio Zeeland overweegt om meerdere brandweerposten te gaan sluiten.

In een voorstel van de veiligheidsregio worden de posten Domburg, Kerkwerve, Dreischor, 's-Heer Arendskerke, Koudekerke, Wissenkerke, Zuiddorpe, Baarland en Nieuw-Namen genoemd als posten die mogelijk gaan sluiten. Volgens de Veiligheidsregio kan dit voorstel nog worden aangepast na inspraak.

Mogelijk worden tankautospuiten die nu worden bemand door zes brandweermensen vervangen door tankautospuiten die door vier brandweermensen worden bemand. Dat is nodig omdat er bezuinigd moet worden.

De veiligheidsregio heeft een aantal bijeenkomsten georganiseerd voor brandweermensen. Zij konden hierbij hun mening geven over de nieuwe plannen.

Een definitief besluit zal in december worden genomen. Het belangrijkste uitgangspunt is volgens de veiligheidsregio om betrouwbare brandweerzorg te kunnen blijven leveren.

vrijwilliger (5-9-2014 om 14:43)
Ik als brandweervrijwilliger zit op een post die met sluiten wordt bedreigd. Als brandweervrijwilliger zou ik het jammer vinden als de post sluit. Al die jaren oefenen , cursussen, maar ook vele jaren omgang met fijne collega,s of inmiddels vrienden in voor en tegenspoed. Na een brand lekker douchen en gezamenlijk nog nabespreken onder het genot van een bak koffie of een biertje en dan naar huis.Het lijkt allemaal prachtig maar als je naar een ongeval met beknelling kan waarbij doden gevallen zijn dan ligt het heel anders en lig je wel eens wakker ! Maar ik ben ook burger en ik zie nu dat de mensen straks extreem lang moeten wachten op hulp.Dit kan en mag niet gebeuren. Niet voor mijzelf maar in het belang van alle burgers / inwoners !
walter (5-9-2014 om 13:27)
@Gerard, ik weet niet of u het weet, maar Zuiddorpe hoort bij Terneuzen, dus er sluit wel een post in de gemeente Terneuzen
Te gek voor woorden ! (5-9-2014 om 12:12)
Een van de gemeenten waar een post gaat verdwijnen is Borsele.Straks gaan ze 42000,00 euro !! meer betalen voor een brandweerpost minder ( Baarland ) , dus ook langere aanrijtijden , wachttijden. En als je toevallig op camping Scheldeoord verblijft voor een vakantie en er is brand of een ongeval mag je straks 15 !! minuten wachten op hulp van de brandweer. Een post als Ovezande gaat van 6 naar 4 personen. Nou als dat geen achteruitgang is in de gemeente Borsele dan weet ik het ook niet meer,maar wel meer moeten betalen als burger !! Schande dat dit zo maar kan en mag. Het is te hopen dat burgemeester , wethouders en raad dit goed gaan bekijken en wel heel VLUG want de VRZ wil zsm knopen doorhakken.
Minder voor meer.... (5-9-2014 om 12:01)
Het is toch van de zotte dat er aan de veiligheid van VRIJWILLIGE brandweermensen getornd gaat worden...?! Deze mensen staan 365/7/24 voor de gemeenschap klaar, laten alles uit hun handen vallen om wie dan ook hulp te bieden. Dat doen ze graag, uit idealisme. Nu dreigt direct hun eigen veiligheid en indirect de veiligheid van de gemeenschap in gevaar te komen door sluiting van posten en onderbemensing van redvoertuigen. Redden wordt pappen en blussen wordt nathouden. We betalen als gemeenschap NIETS minder aan brandweerkosten, sterker nog we gaan meer betalen, maar dreigen wel in te moeten leveren op kwaliteit en kwantiteit. MINDER voor MEER dus....!
Flip (5-9-2014 om 11:48)
In de landen rondom Nederland worden brandweervrijwilligers op handen gedragen. . Het zijn de vrijwilligers die de noodhulp bieden. Zeker ook zo in Zeeland is dit het geval, een handje vol beroeps komt tussen 8:00 en 17:00 komt bij U op de stoep en dan alleen nog maar rondom en in de grotere steden! Rest is allemaal vrijwilliger, en ja die vrijwilliger krijgt een paar tientjes voor de geleverde bijdrage. Taakstellende bezuinigingen met tientjes bij elkaar sprokkelen? Er kunnen vast veel andere bezuinigingsmogelijkheden worden gevonden, ja daar kijken we ook naar ........ Maar die komen niet in het nieuws? De vrijwilliger uitknijpen of aan de kant zetten. Alles maar kunstmatig duurder maken tot niet meer uit kan. Strakke aktie. :(