VRZ overweegt sluiting brandweerposten

Toegevoegd: 04-09-2014, 19.07 uur - Update: 05-09-2014, 20.53 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - De Veiligheidsregio Zeeland overweegt om meerdere brandweerposten te gaan sluiten.

In een voorstel van de veiligheidsregio worden de posten Domburg, Kerkwerve, Dreischor, 's-Heer Arendskerke, Koudekerke, Wissenkerke, Zuiddorpe, Baarland en Nieuw-Namen genoemd als posten die mogelijk gaan sluiten. Volgens de Veiligheidsregio kan dit voorstel nog worden aangepast na inspraak.

Mogelijk worden tankautospuiten die nu worden bemand door zes brandweermensen vervangen door tankautospuiten die door vier brandweermensen worden bemand. Dat is nodig omdat er bezuinigd moet worden.

De veiligheidsregio heeft een aantal bijeenkomsten georganiseerd voor brandweermensen. Zij konden hierbij hun mening geven over de nieuwe plannen.

Een definitief besluit zal in december worden genomen. Het belangrijkste uitgangspunt is volgens de veiligheidsregio om betrouwbare brandweerzorg te kunnen blijven leveren.

vrijwilliger (7-9-2014 om 16:27)
Ik ben al meer dan 25 jaar vrijwillige brandweerman,veel veranderd in deze tijd,veel geld zien uitgeven,maar wat er nu gaat gebeuren slaat echt alles.Is het de bedoeling voor degene die ver van de kazerne wonen alleen maar meer gaan oefenen?Dat wordt pieper inleveren dan.Maar ja,wie geeft daarom.Ik zit zelf in een korps wat tas 6 is,zelfs overdag meer dan 90% met 6 tot 8 man.Telt dus ook niet meer.Over veiligheid van de brandweermensen en burgers zal ik het maar niet hebben,dat hebben jullie al genoeg kunnen lezen in voorgaande reactie's.In drie woorden samengevat:diep,diep triest.
Anno (7-9-2014 om 13:36)
Dus er is ook nog geld voor een nieuwe brandweerpost in Goes. Typisch... Oh Nee tuurlijk niet dat kan 's Heer-Arenskerke weg want dat is goedkoper. Wij stomme inwoners van de Gem. Goes snappen dat natuurlijk niet met ons boerenlullen verstand.
Slechte indruk (7-9-2014 om 12:10)
Wat mij opvalt bij dit soort bezuinigingen bij ongeveer alle instellingen die ze doorvoeren is dat ze altijd heel duidelijk zijn dat er voor de consument bezuinigd gaat worden en waarop, en dat er ook op management enz. bezuinigd zal worden, maar dan heeft men het nooit over concrete beslissingen en blijft men maar vaag daarover en geeft eigenlijk helemaal geen antwoord wat dus inhoud dat er daar helemaal niet bezuinigd wordt of gaat worden. De burgers eisen concrete informatie. Overheidsinstanties hebben de plicht die te verstrekken maar de schijn is dat zij die bewust achterhouden om hun eigen baantjes te redden i.pv. de service waar zijn voor bezuinigen.
Richard (6-9-2014 om 20:19)
Wat kunnen deze (top) Ambtenaren goed praten zeg!ze komen nooit achter hun bureau vandaan en zien alles alleen in theorie!!praktijk is anders mensen!! Stel zakkenvullers zijn het!Dit gaat burgers en brandweer mensen hun levens kosten! geld geld geld!!!
ldc (6-9-2014 om 18:26)
Het is niet te geloven dat wij dit nog gaan mee maken een tank auto spuit (TAS) wordt bijna vervangen door een bestelbus, sorry snel interventie voertuig genoemd warbij 4 brandweer lieden zitten op en top vieligheid ja mijn reet VRZ en gemeentes en twee de kamer, tot wanneer er een middelbrand is waarbij normaal 2 TAS komen en nog LA of HW bij komt dat gaat veel langer duren ????? DODEN GAAN ER VALLEN ZOWEL BURGERS ALS BRANDWEER LIEDEN schaam jullie allemaal diep voor ons veiligheid en dat van de mede mens en dier 24 UUR OP 24 uur staan wij klaar. Nog maar te zwijgen over de posten die gaan sluiten in Zeeland, dat ik kwaad ben is zeker.
Pim (6-9-2014 om 11:34)
Met de meeste schrijvers eens. Dit gaat mensenlevens eisen.( Brandweermensen of burgers).Laat ze eerst eens bezuinigen op het materieel waar ze in het weekend met brandweerauto's de boodschappen gaan doen. Iemand in de TOP krijgt een auto van ZRZ en mag er het hele weekend mee rond rijden. Er zijn OVD ers die paraat moeten staan maar de meeste rijden zomaar wat. Ik moet ook met mijn eigen auto naar het werk waarom die TOP mensen ook niet.