Schade A58 wordt versneld afgehandeld

Toegevoegd: 17-09-2014, 19.19 uur

MIDDELBURG - De Nederlandse verzekeraars gaan de schade van de kettingbotsingen gisteren op de A58 versneld afhandelen. Bovendien wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende polissen en zal ook niet worden gekeken naar de schadevrije jaren van de betrokkenen. Dat heeft het Verbond van Verzekeraars bekend gemaakt.

Eerder werd al besloten om de schades gezamenlijk af te handelen. Het Verbond zal op basis van gegevens die de politie moet aanleveren een kentekenlijst van de betrokken voertuigen opstellen en delen met de verzekeraars. Die nemen vervolgens zelf contact op met de betrokkenen om alle schade af te wikkelen.

De Nederlandse verzekeraars zullen bij de schadeafhandeling geen onderscheid maken tussen casco- en WA-schades. In feite betekent dit dat een betrokkene met een WA-polis zowel de schade aan zijn of haar auto als eventuele letselschade kan indienen bij zijn of haar verzekeraar. De schadeafwikkeling van deze uitzonderlijke gebeurtenis zal ook geen gevolgen hebben voor het aantal schadevrije jaren (de bonus/malus ladder), omdat de schuldvraag moeilijk kan worden vastgesteld.

De verzekeraars benadrukken dat gaat om een unieke regeling gezien het uitzonderlijke feit dat de toedracht van de kettingbotsingen moeilijk kan worden vastgesteld. Daarbij speelt een rol dat de omvang van de reeks kettingbotsingen op de A58 tussen Goes en Middelburg één van de grootste in de afgelopen dertig jaar is, zowel wat betreft het aantal slachtoffers als het betrokken aantal voertuigen.

Draaiboek
Het Verbond heeft woensdag in overleg met de motorrijtuigverzekeraars besloten om de schadeafwikkeling voortvarend op te pakken. Het Verbond heeft hiervoor onder meer het Draaiboek Kettingbotsingen in werking gesteld. Gisteren al hebben de gezamenlijke verzekeraars - samen met de politie - de auto’s die bij de botsing betrokken waren (tijdelijk) veilig gesteld. Ook zal in samenwerking met de politie worden gezorgd voor overzichtstekeningen.

Naar verwachting komt nog deze week een lijst met kentekens beschikbaar die onder de motorrijtuigverzekeraars zal worden verspreid. Elke verzekeraar neemt aan de hand van deze beschikbare kentekenlijst contact op met zijn verzekerden om (letsel)schades af te handelen. Dat zorgt voor een versnelling van het proces. Het Verbond staat daarnaast in contact met de Stichting Processen Verbaal en het Waarborgfonds Motorverkeer om zorg te dragen voor een zo efficiënt mogelijke afwikkeling van de (letsel)schade.

Zie ook:
- Samenwerking afhandeling schade A58 (17-09-2014)
Onderzoeksteam analyseert ongevallen A58 (17-09-2014)
A58 weer volledig open voor verkeer (17-09-2014)
Vrijwillig brandweerman omgekomen (16-09-2014)
Deel A58 voorlopig nog dicht   (16-09-2014)
A58: Twee doden, tientallen gewonden   (16-09-2014)
Wederom groot ongeluk A58 Lewedorp   (16-09-2014)
Zeer groot ongeluk A58 Goes, GRIP 4  (16-09-2014)

patatje (17-9-2014 om 21:29)
Netjes van de verzekeraars, dat moet ik ze nageven!
brave rijder (17-9-2014 om 20:28)
De schuldvraag kan niet worden vastgesteld , nou als ik die dag op de A6 de hardrijders noteer die met de mist te hard reden kwam iedereen in aanmerking en dat zal ook in Zeeland het geval zijn geweest ,maar als het gebeurd is zeggen ze rustig ik reed 100. Ze denken tegenwoordig dat als hun auto een alfabet aan afkortingen heeft voor alles en nog wat dat hun niks gebeurd .En de brave burger gaat straks de hoge premie weer ophoesten . Of de zon nu schijnt ,of het met bakken uit de lucht komt , of het vriest dat het kraakt , ze moeten hard rijden en nog zo dicht mogelijk op hun voorganger.Misschien dat ik dom ben maar mist zie je aankomen ,het is toch niet zo dat je rijdt en in een seconden je niks meer ziet . Een brave rijder