Dit jaar al fors meer verkeersdoden

Toegevoegd: 17-09-2014, 19.23 uur

MIDDELBURG - Na de verschillende fatale verkeersongelukken deze week ligt het totaal aantal verkeersdoden al fors hoger dan de afgelopen jaren.

Volgens het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) waren er in de periode tot en met 28 augustus in totaal 18 doden te betreuren in het Zeeuwse verkeer. Nadien zijn nog zeker zes mensen om het leven gekomen. Zij kwamen allemaal om in de afgelopen dagen.

Zondag kwam op de Tractaatweg bij Axel een 33-jarige man om het leven en dezelfde dag overleed een 34-jarige inwoner van de gemeente Vlissingen bij een motorongeluk in Nieuw- en Sint Joosland. Gisteren kwamen bij de kettingbotsingen Op de A58 twee anderen om en vanavond zijn nog eens twee mensen omgekomen bij een botsing op de N59 bij Oosterland.

Over heel 2013 ging het om 17 doden en in 2012 ging het om 15 slachtoffers. Met zeker 24 doden ligt dat aantal dit jaar tot nu toe dus fors hoger. De afgelopen jaren lag het aantal slachtoffers echter niet altijd zo laag. In 2008 ging het bijvoorbeeld nog om 28 doden. In 2009 waren dat er 21. In 2010 steeg het aantal naar 30. En in 2011 waren er 18 slachtoffers.

Robert (22-9-2014 om 10:53)
Vergeet ook eens niet naar de staat van de banden te kijken!!! 1 a 2 mm vinden sommige blijkbaar veilig. en ja daar glibber je mee van de weg,en dan? de snelheid de schuld geven ???
Matthijs (18-9-2014 om 11:54)
@JK Er zijn meer doden gevallen doordat er nu 130 gereden mag worden op de A58? Wat een onzin! Dan kan je net zo goed zeggen dat het huidige kabinet de oorzaak is van meer dodelijke ongevallen. Dat is net zo onzinnig. Bovendien bewijzen de cijfers dat in nog geen 3% van alle ongevallen snelheid de oorzaak is. Waar zijn de slachtoffers gevallen? Juist ja, niet op de snelweg. En de twee slachtoffers die te betreuren waren op de A58 kwamen niet omdat men 130 reed, nee dat kwam door de mist. Graag bij de feiten blijven. VVN heeft gewoon helemaal gelijk. Laat de politie zijn verstopplek in de bosjes verlaten om eens echt aan verkeersveiligheid te werken. Mensen die met mobieltjes lopen te klooten achter het stuur kan je daarvoor niet flitsen
Ed (18-9-2014 om 09:25)
Als je kijkt over de complexiteit in het hedendaagse verkeer dan moet je daar nogal behoorlijk bij nadenken. Men simmuleert in vliegtuigen ,treinen ,waarom niet in auto's .Men leert mensen rijden en verder niets niemand weet hoe die omgaat als hij of zij een stilstaande auto midden op de weg tegenkomt . . Dit zou landelijk in simmulators moeten getst worden voor iedereen jong en oud ervaren of niet.
Ed (18-9-2014 om 09:23)
Als je kijkt over de complexiteit in het hedendaagse verkeer dan moet je daar nogal behoorlijk bij nadenken. Men simmuleert in vliegtuigen ,treinen ,waarom niet in auto's .Men leert mensen rijden en verder niets niemand weet hoe die omgaat als hij of zij een stilstaande auto midden op de weg tegenkomt .Het is een crime om te ervaren als je dit nog nooit heb meegemaakt . Dit zou landelijk in simmulators moeten getst worden voor iedereen jong en oud ervaren of niet. dan gaat men misschien beseffen waar men mee te maken heeft dagelijks op de weg. . Er wordt totaal niks gedaan door de Nederlandse Verkeerswet en ook ANWB niet te vergeten.
JK (18-9-2014 om 09:23)
VVN wilde ons kortgeleden nog wijs maken dat juist de langzame auto's een gevaar op de weg zijn...!!! Maar per wanneer zien we de aantal verkeersdoden in Zeeland stijgen...? Juist sinds we 130 mogen rijden op de a58...! ( de VVD maakte zich hier sterk voor en kreeg ook mede daardoor stemmenwinst) Maar zo nu blijkt.. De snelheid moet omlaag, want dan wordt het verschil in snelheid tussen de gebruikers van de weg ook minder en heb je minder gevaarlijke situaties. We moeten terug naar 80 als maximum snelheid, energie zuiniger, minder fijnstof en minder slachtoffers! Tel uit je winst!
abczeeuw (18-9-2014 om 08:26)
Dat kan ook niet anders als je ziet hoe asociaal er gereden wordt op de weg. Maar geen politie die je hindert dus gaan met die auto. En dan halen we nog meer fte weg bij politie. Vorig jaar de held minder verkeerstekens, zoals zij zelf zeggen, vd weg afgehaald. Die rijden dus gewoon nog steeds rond hufterig te zijn op de weg. En we waren zo goed bezig