Brandweer houdt provinciale wedstrijden in Veere

Toegevoegd: 09-04-2006, 22.15 uur

De video wordt ingeladen...

Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]

VEERE – In Veere zijn zaterdag provinciale brandweerwedstrijden gehouden in de klassen ‘112’ en ‘TAS HD’. De wedstrijden werden respectievelijk gewonnen door Haamstede-1 en ’s-Gravenpolder.

Baan '112'
Het scénario voor de 112-wedstrijd speelde zich af rond een ponton van het Waterschap Zeeuwse Eilanden. Tijdens loswerkzaamheden was volgens het scénario een strop los geschoten. De strop was op een medewerker terecht gekomen. Verder was er sprake van een gewonde kraanmachinist die de ander te hulp wou schieten maar zelf ten val kwam.

Een andere medewerker alarmeerde de hulpdiensten. Als hij terugkomt blijkt dat één van de twee geen ademhaling en harstlag meer heeft. Zodoende start hij met reanimeren.

De bedoeling was dat de brandweerlieden zorgden voor het voortzetten van de reanimatie. Ook moest het beknelde slachtoffer worden bevrijdt. Hierbij moest veel rekening gehouden worden met het stabiliseren van omgevallen materialen.

Uitslag:
1. Groep Haamstede 1
2. Groep Middelburg
3. Groep Westdorpe

Baan 'TAS HD'
De wedstrijdbaan ‘TAS HD’ speelde zich af op een werkplaats van het Waterschap Zeeuwse Eilanden. Tijdens het aanrijden werd aan de ploegen gemeld dat er sprake was van rookontwikkeling uit het pand en dat er vermoedelijk nog mensen in het pand waren.

Ter plaatse werden de ploegen opgevangen door de politie. Eénmaal bij de ingang van het pand bleek dat er ten minste één slachtoffer binnen was. In het pand woedde brand op een verdieping en op de begane grond. In totaal moesten twee slachtoffers worden gered.

Uitslag:
1. Groep ’s-Gravenpolder 1
2. Groep Oosterland 1
3. Groep Kapelle

Afsluiting
De dag, die regenachtig begon, werd zonnig afgesloten in Hotel-restaurant Bos en Duin in Oostkaplle. Daar werd door provinciaal wedstrijdleider Aart van Oosten uitleg gegeven over de beide inzetprocedures. Ook werden enkele aandachtspunten behandeld die de juryleden waren opgevallen. Burgemeester R. van der Zwaag van de gemeente Veere reikte de prijzen uit.