VRZ en brandweer Beveren bundelen krachten

Toegevoegd: 28-11-2014, 10.25 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - Op 1 december worden de brandweerkorpsen van Nieuw-Namen (NL) en Kieldrecht (B) definitief samengevoegd. Gemeente Beveren en gemeente Hulst tekenden eind januari een intentieverklaring om samen te gaan werken. De uitwerking hiervan, o.a. de fiscale voorwaarden en gelijkstelling van diploma’s, is nu rond. Hiermee worden de branden in het gebied voortaan door de Belgisch-Nederlandse post vanuit Kieldrecht geblust.

Beide brandweerposten liggen op minder dan één kilometer van elkaar verwijderd. Ze kampen alle twee met een vrijwilligerstekort tijdens kantooruren. Door samenvoeging tot één uitrukpost wordt dit probleem opgelost, met als resultaat een verbetering van de basisbrandweerzorg in dit gebied.

Het brandweerpersoneel van de brandweerpost Nieuw-Namen krijgt een vaste aanstelling als brandweervrijwilliger bij de gemeentelijke brandweer Beveren. In afwachting van een nieuwe kazerne in de Kouterstraat in Kieldrecht zal de geïntegreerde brandweer opereren vanuit de huidige voorpost in Kieldrecht. Al het brandweerpersoneel komt onder Belgisch commando. Deze vorm van grensoverschrijdende samenwerking is uniek.

Dit grensoverschrijdend project werd mogelijk gemaakt door de Scheldemondraad, het permanent overlegplatform van de provincies Oost- en West-Vlaanderen (B) en Zeeland (NL) en de gemeenten in de Euregio Scheldemond. Ze stelde 41.000 euro beschikbaar wat onder meer nodig was om de brandweerlieden aan beide kanten van de grens om te scholen en voor de aanschaf van blusmaterieel en communicatiemiddelen. De Scheldemondraad wenst met dit project en andere projecten de grensoverschrijdende samenwerking te intensiveren en bruggen te bouwen tussen Vlamingen en Zeeuwen.