Celstraf wegens seks met minderjarig meisje

Toegevoegd: 08-12-2014, 15.09 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft maandag een inmiddels ex-jeugdleider van de Gereformeerde Gemeente in Sint-Annaland, een 42-jarige man uit die plaats, een gevangenisstraf van twee jaar waarvan acht maanden voorwaardelijk opgelegd.

Ook krijgt hij een proeftijd van drie jaar en moet hij een schadevergoeding betalen. Er was achttien maanden waarvan zes voorwaardelijk geëist. U. werd schuldig bevonden aan het hebben van seks met een minderjarig meisje, ontucht en in tegenstelling tot de officier van justitie die daarvoor vrijspraak had gevraagd, ook verkrachting.

Het slachtoffer was een kwetsbaar meisje dat bij U. hulp en troost zocht. In plaats daarvan werd ze bijna drie jaar lang seksueel misbruikt door de man die haar vader had kunnen zijn. Het meisje was, toen één en ander in 2008 met een glimlach en een knuffel begon, twaalf jaar oud. Ze was kind aan huis bij de man, paste op zijn kinderen en bleef ook wel eens logeren. Bij die gelegenheden gebeurde het dat hij haar misbruikte. Ze moest zwijgen, zo niet dan zou ze worden uitgekotst en uitgemaakt worden voor hoer. In 2012 ging ze het huis uit en verliet Sint-Annaland.

Volgens de gedragsdeskundigen was U. een man met een pedofiele stoornis, met een seksuele voorkeur voor pubers, sterk verminderd toerekeningsvatbaar en had hij geen idee wat hij fout zou hebben gedaan. U. was er vanuit gegaan dat na zijn schuldbelijdenis in de kerk de zaak was afgedaan. Dat hij ook nog door het Openbaar Ministerie zou worden vervolgd had hij niet op geregend.

de buurman (12-12-2014 om 11:28)
Bidden voor deze man? Ik kan je vertellen zal alles doen behalve dat! Zo een leier verdient maar 1 ding..... Hij woont hier in de straat maar hoop voor hem dat hij hier vertrekt dit zou voor een ieder beter zijn... hypocriet zijn ze in die gemeenschap.... Ze zouden aangifte moeten doen op dat moment... Nee hoor. Stil zwijgen en doen of er niets is gebeurt en dan maar hopen dat je toch nog een plaatsje krijgt na dit leven.... ik weet wat voor plaats hij verdient en dat is niet in de hemel
Tegenspraak (9-12-2014 om 20:33)
@beesten zijn het. laten we dan ook bijvoorbeeld alle voetbalclubs of hockey verenigingen verbieden waar dit ook voorkomt. Hoe erg ook, dit komt voor in alle lagen en gelederen van de bevolking.
W. Kruit (9-12-2014 om 18:48)
Ongeacht geloofsovertuiging kan iedereen dit overkomen? Laat me niet lachen (al is deze opmerking absoluut niet leuk)! Iemands geaardheid is niet te controleren; of je er aan toegeeft is een keuze. Je moet gewoon met je vingers van kinderen afblijven!! Hoe haalt die vent het in zijn hoofd, te denken dat hij er met een schuldbekentenis in de kerk van af zou zijn..? Opsluiten die gast....
Kees (9-12-2014 om 07:40)
Mensen, wat er gebeurd is, is absoluut niet goed te praten. Jammer dat er zovelen zijn die het geloof en de kerk erbij betrekken. Laten we niet boven deze man gaan staan. Ongeacht geloofsovertuiging kan iedereen dit overkomen. Laten we bidden voor het slachtoffer en dader. Veel sterkte
Archaios (9-12-2014 om 07:35)
@ Wim Mensen die kerkelijk meelevend zijn zondigen per definitie niet meer of anders dan niet-gelovigen. Ik wens de getroffen familie veel sterkte toe.
Jac. (8-12-2014 om 21:27)
Mensen, wees wel voorzichtig met uw reacties door dit soort pedofiele delicten alleen maar aan kerkmensen toe te schrijven, want dan slaat u de plank ook mis door iedere gelovige op voorhand al te veroordelen. Dit soort zedendelicten komen buiten kerkelijke kringen nog veel vaker voor en wellicht nog in ernstiger mate ook. Dus denk eerst na voor u wil reageren.