KNRM voer 265 keer uit in 2014

Toegevoegd: 14-01-2015, 13.41 uur

MIDDELBURG - De redders van de Zeeuwse KNRM-stations zijn in 2014 vrijwel net zo vaak uitgevaren als een jaar eerder. Dat blijkt uit het jaaroverzicht van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM).

De Zeeuwse redders werden in 2014 in totaal 265 keer opgeroepen. Een jaar eerder gebeurde dat 262 keer. De afgelopen jaren ligt het aantal meldingen rond de 260 en is dat aantal redelijk stabiel. In 2012 was het met 277 incidenten wat drukker. In 2011 ging het om 257 inzetten.

De redders van Neeltje Jans hadden het, net zoals in de voorgaande jaren, het drukst. Zij rukten 64 keer uit: ruim één keer per week. Het minste aantal inzetten was voor Hansweert: 17. De redders uit Cadzand, Westkapelle en Veere rukten respectievelijk 30, 44 en 50 keer uit.

Bij de helft van de inzetten van de Westkapelse redders was hulp nodig van de reddingboot Uly. Deze werd dan met name ingezet voor surfers en zeil- en motorboten in nood. De overige inzetten werden uitgevoerd met het kusthulpverleningsvoertuig voor ongevallen op een van de stranden van de Walcherse kust.

De Veerse reddingboot Oranje kwam 50 keer in actie op het Veerse Meer.  In de meeste gevallen werd hulp geboden aan vastgelopen of omgeslagen zeilbootjes. Het reddingstation Neeltje Jans verrichtte met de reddingboten Koopmansdank en Fred in totaal 64 hulpverleningen op de Noordzee en Oosterschelde. In vergelijking met de afgelopen jaren is volgens woordvoerder Kees den Hollander met name het aantal hulpvragen door sportvisboten sterk afgenomen.

Den Hollander: "Grote impact had de hulpverlening op 23 juli toen op de Oosterschelde een zelfgebouwd vlot met 34 kinderen in nood raakte. Door snel ingrijpen kon een drama worden voorkomen en werd iedereen behouden aan land gebracht.'

Landelijk hebben de vrijwilligers van de KNRM 3.420 mensen gered of geholpen. Ze voeren 2.238 keer uit.

wim (15-1-2015 om 07:10)
j vd m (14-1-2015 om 18:49)
ik vind het geweldig dat de knrm mensen in nood helpt daar is club voor in het leven geroepen maar om nou te zeggen dat ze ruim 3000 mensen gered hebben . geholpen ja natuurlijk .ik vind het ook geweldig als ik zonder brandstof op het water drijf dat ik gratis binnen gebracht word maar ik vind het begrip redden wel erg uit zn verband getrokken word ik ben zelf zeevarende geweest en laat ze alstublieft altijd in staat zijn hun werk te doen maar niet overdrijven hulp bieden en redden is volgens mij niet hetzelfde