Zaamslag krijgt extra AED

Toegevoegd: 29-01-2015, 13.55 uur

ZAAMSLAG - In Zaamslag is een Automatische Externe Defibrillator (AED) bevestigd in het portaal van de Kring apotheek aan het Plein. De AED kan helpen bij de reanimatie van inwoners van Zaamslag met een hartstilstand.

De AED is 24 uur per dag inzetbaar. De bijbehorende kast is door de gemeente Terneuzen beschikbaar gesteld. Dat gebeurde in het kader van het project Hartveilig wonen. De kast en de AED worden maandagmiddag 9 februari om 16.00 uur officieel in gebruik genomen door een vertegenwoordiging van de dorpsraad en wethouder Cees Liefting. Alle bewoners uit Zaamslag zijn van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn.

De AED is aangemeld voor Hartveilig wonen van Witte Kruis. Hierdoor maakt de AED onderdeel uit van een heel netwerk van AED’s en reanimatievrijwilligers in de gemeente Terneuzen. "Er zijn nu twee AED’s in Zaamslag aangemeld bij Hartveilig wonen. We hopen dat er nog meer zullen volgen. In Zaamslag zijn goed opgeleide vrijwilligers aanwezig, maar er zijn nog wel meer opgeleide vrijwilligers nodig die kunnen reanimeren", aldus een woordvoerder van de gemeente Terneuzen.

Jaarlijks worden er 15.000 mensen in Nederland getroffen door een hartstilstand. Acute hulpverlening in de eerste 6 minuten is van cruciaal belang om de kans op overleven te vergroten. Het lukt een ambulance niet altijd om binnen dit aantal minuten bij een slachtoffer te zijn. Door mensen in de omgeving van het slachtoffer in te zetten voor de eerste acute hulpverlening, wordt de kans vergroot om een hartstilstand te overleven.

Hartveilig wonen bestaat uit vrijwilligers die wonen en/of werken in de buurt, wijk of kern en die getraind zijn om te reanimeren en/of een AED te gebruiken. Wanneer een hartstilstand wordt vermoed, worden deze vrijwilligers opgeroepen door de meldkamer van 112. Zij krijgen een sms-bericht met het verzoek naar het slachtoffer te gaan. Al dan niet met een AED. De vrijwilligers verlenen acute hulp totdat het ambulancepersoneel dit overneemt.

Om het reanimatienetwerk op te bouwen zijn veel vrijwilligers en AED’s nodig. De gemeente Terneuzen, de afdeling van het Rode Kruis en de betrokken EHBO-verenigingen en dorpsraden zijn daarom op zoek naar mensen die een erkende reanimatie/AED-training hebben gevolgd of bereid zijn deze te volgen. Verenigingen, organisaties of particulieren die een AED in bezit hebben, worden gevraagd dit apparaat beschikbaar te stellen voor Hartveilig wonen.

Het aanmelden van uw AED of uzelf als vrijwilliger opgeven kunt u via de website www.hartveiligwonen.nl doen.