Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
56 files van totaal 206 km

Schip gekapseisd, twee vermisten

Toegevoegd: 06-02-2015, 00.50 uur - Update: 06-02-2015, 14.42 uur
Door: Roland de Jong

HOOFDPLAAT - Op de Westerschelde is vannacht het beunschip 'Rick' gekapseisd. Eén persoon is uit het water gehaald, twee anderen worden nog vermist. Dat meldt de Kustwacht.
 
Rond middernacht meldde het binnenvaartschip 'Interballast 1' dat er iets mis was met het beunschip 'Rick' dat vanuit België onderweg was over de Westerschelde en een lading zand aan boord had. De 'Rick' bevond zich op dat moment ongeveer drie kilometer ten noordoosten van Breskens. De zandzuiger Interballast-1 was ter hoogte van Hoofdplaat aan het overladen op de Rick toen dat schip plotseling omsloeg. Nadat bleek dat het schip was gekapseisd werden direct KNRM-reddingboten uit Breskens en Hansweert ter plekke gestuurd. Ook werd de Rotterdamse traumahelikopter opgeroepen en gingen meerdere ambulances richting Breskens. De traumahelikopter is rond 03.30 uur vertrokken.
 
Opvarenden
Volgens een woordvoerder stond op de 75 meter lange en 9 meter brede 'Rick' één man op wacht. Hij is rond 00.45 uur opgepikt door de bemanning van de 'Interballast 1'. De twee andere opvarenden lagen binnen te slapen en worden nog vermist. Over de toestand van de uit het water gehaalde opvarende is nog niets bekend. Hij is rond 01.40 uur naar de haven van Breskens gebracht om daar overgedragen te worden aan de ambulancedienst.

Zoekactie
Rondom de 'Rick' is vannacht een grote zoekactie gaande geweest. Rond 01.00 uur werd ook de KNRM-reddingboot van Cadzand ter plekke gestuurd. Een kwartier later ging ook de P-41 vanuit Vlissingen onderweg. Verder deden ook diverse (sloepen) van andere binnenvaartschepen mee. Aan het aantal zoekende eenheden werd rond 02.20 uur ook een politiehelikopter toegevoegd. Deze heeft diverse zoekslagen gemaakt maar niets aangetroffen.

Rond 03.20 uur is de zoekactie afgebouwd. Volgens de Kustwacht is het vrijwel zeker dat de twee vermisten nog in het schip zitten en gezien de watertemperatuur van rond de 4 graden Celsius is er weinig hoop meer dat de twee vermisten nog leven. De KNRM-boten en Rijkswaterstaat blijven voorlopig nog ter plekke.
 
De sleepboot Multratug 22 heeft rond 02.10 uur een lijn op het wrak gezet. De sleepboot heeft vervolgens geprobeerd de 'Rick' langzaam op de nabij gelegen zandplaat te duwen. Rijkswaterstaat is met de 'Maeslant' ter plekke en ook de loodsboten Patrol, Gemini Pilots en Deurloo zijn ingezet. Er is assistentie gevraagd van duikers van de Koninklijke Marine. Zij zijn vanuit Den Helder onderweg naar Vlissingen. Op de incidentlocatie is inmiddels ook een duiker aanwezig afkomstig van het Belgische mijnenbestrijdingsvaartuig M916 BNS Bellis. Verder zijn duikers van Multraship ter plaatse.
 


MIRG
De Maritime Incident Response Group (MIRG) van de Vlissingse brandweer is ook ingezet. Dit maritieme rampenteam is naar de Poseidonsteiger in Vlissingen gegaan. Deze steiger wordt gebruikt om bij calamiteiten hulpverleners en slachtoffers aan- en van boord schepen te krijgen. De Belgische loodsboot Deurloo heeft het MIRG-team even na 02.00 uur ter plaatse gebracht op de ncidentlocatie. Commandovaartuig RWS 78 ligt stand-by bij de Poseidonsteiger.

GRIP 2
De Veiligheidsregio Zeeland heeft GRIP 2 afgekondigd. Bij een GRIP 2-situatie is er sprake van een ongeval dat effect heeft op het gebied rondom het incident. Bij een dergelijk incident wordt een Regionaal Operationeel Team (ROT) gevormd. Hierin nemen vertegenwoordigers van alle betrokken hulpdiensten een plaats in. De operationeel leider van één van betrokken hulpverleningsorganisaties heeft bij een GRIP 2-situatie de leiding over alle aanwezige disciplines. De burgemeester behoudt het bevoegde gezag. De reddingboot Zeemanshoop uit Breskens is aangesteld als 'on scene coördinator'.

Over dit onderwerp is een recenter artikel verschenen:
- Tweede opvarende schip aan wal gebracht (06-02-2015)


Foto's




Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Karel3 (7-2-2015 om 15:19)
@jan een beunschip dat water pakt?? Een beunschip wordt vol met water/zand geladen.
TON (6-2-2015 om 23:34)
@ Zeeuw Beste Zeeuw, Ik heb jaren bij een reder gewerkt (zeevaart) bij een jachtwerf en 15 jaar bij rijkswaterstaat. De rotzooi waarmee personeel bij rijkswaterstaat moet werken is schandalig. Niet functionerende ICT troep, radar, intercom, camera's enz. enz. Personeels tekorten zijn al zo'n dertig jaar aan de orde van de dag bij RWS. Rijkswaterstaat gebruikt een enorme propaganda machine om het publiek voor te liegen. MOBZ (functioneert nu na extra investering van tientallen miljoenen euro's nog steeds niet. Personeel dat de onveiligheid heeft aangekaart is ontslagen.) Ex minister Donner, Rutte, Schulz en Opstelten doen niets. (Overigens is het goed mogelijk dat het schip is omgeslagen door verkeerde belading! Maar dat terzijde)
Jan (6-2-2015 om 17:30)
@ Ton: De veiligheidsregio heeft geen verstand van scheepvaart. De oorzaak zal gezocht moeten worden in het niet juist beladen van het schip. Ik vermoed dat het schip scheef is geladen en water heeft gepakt en zo is omgeslagen. We zullen het nog wel vernemen in de media wat de oorzaak is geweest. Sterkte voor de nabestaanden.
Tja (6-2-2015 om 11:30)
Veel sterkte voor de nabestaanden en uiteraard voor de twee opvarenden die gered zijn. TON: je slaat de plank mis. Dit ongeval is tijdens het laden gebeurd. Dit heeft geen moer met de veiligheid op de Westerschelde te maken. Wat wel de oorzaak is zal achterhaald moeten worden. Je hebt wel gelijk als je stelt dat de overheid de veiligheid verkeerd beheerst. Maar dat is en ander verhaal!
Zeeuw (6-2-2015 om 11:00)
Als je Ton moet geloven is het allemaal de schuld van de veiligheidsregio....alsof je zaken zoals deze kunt verzwijgen.....echt weer een gevalletje van vingertje wijzen en niet weten waar je over praat. Omdat jij het misschien niet weet wilt niet zeggen dat het dan verzwegen wordt...veel sterkte voor alle betrokkenen!
Zeeuws Boerinnetje (6-2-2015 om 07:44)
Dit ligt niet altijd aan het weer Bob! Er zijn zoveel andere oorzaken waardoor zoiets kan gebeuren,.....helaas! Het is wel verschrikkelijk dat er in korte tijd weer zoiets gebeurd op zee!
Cookie-instellingen beheren