Tweede opvarende schip aan wal gebracht

Toegevoegd: 06-02-2015, 08.24 uur - Update: 06-02-2015, 08.52 uur

HOOFDPLAAT - In Breskens is vanochtend rond 08.00 uur een tweede opvarende aan wal gebracht van het schip dat vannacht kapseisde op de Westerschelde ter hoogte van Hoofdplaat.

Het slachtoffer werd rond 07.25 uur uit het water gehaald en een half uur later aan wal gebracht door een KNRM-reddingboot. Volgens een woordvoerder van de Kustwacht was hij onderkoeld maar wel aanspreekbaar. Dw drenkeling is rond 08.25 uur met spoed per ambulance afgevoerd naar een ziekenhuis. Naar de andere vermiste opvarende wordt nog steeds gezocht.

Het 75 meter lange met zand geladen beunschip 'Rick' kapseisde rond middernacht. De 'Rick' bevond zich op dat moment ongeveer drie kilometer ten noordoosten van Breskens. De zandzuiger Interballast-1 was ter hoogte van Hoofdplaat aan het overladen op de Rick toen dat schip plotseling omsloeg.

Rond 00.45 uur kon één van de drie bemanningsleden uit het water worden gered. Deze man stond op wacht. Hij is in de haven van Breskens overgedragen aan de ambulancedienst. Ttwee andere bemanningsleden sliepen binnen in het schip. Tijdens de grote zoekactie die volgde werd volop naar hen gezocht. Diverse boten, een helikopter en duikers deden hieraan mee. Er zijn vijf duikers ingezet van de Belgische marine en bergingsberdrijf Multraship die om beurten te water gingen.

Ingedeukt
De duikers hebben vannacht geprobeerd via klopsignalen de twee opvarenden te bereiken, maar konden ze op deze manier niet traceren. Op de signalen werd niet geantwoord. Het stuurhuis van de 'Rick' is volgens een woordvoerder van de Kustwacht erg ingedeukt en voor de duikers was het daarom vannacht te gevaarlijk om naar binnen te gaan. Rond 04.00 uur zijn de duikers daarom weer ingerukt.

Tot 04.00 uur zijn diverse reddingboten aanwezig geweest. De KNRM-boot Zeemanshoop uit Breskens bleef tot 06.30 uur stand-by. De sleepboot Multratug 22 wost rond 02.10 uur een lijn op het wrak, dat op zijn kop ligt, te zetten. De sleepboot heeft vervolgens geprobeerd de 'Rick' langzaam op de nabij gelegen zandplaat te duwen. Bovendien is een verbinding tot stand gebracht zodat het beunschip niet kon wegdrijven. Het kraanschip 'Comorant' is rond 04.10 uur vanuit Sluiskil onderweg gegaan om te assisteren bij de berging.

Zie ook:
- Schip gekapseisd, twee vermisten (06-02-2015)

Volg ook de actuele berichtgeving over dit incident op ons officiële Twitterkanaal: @hvzeeland.

Over dit onderwerp hebben wij ook een extra nieuwsbrief uitgestuurd. Bent u nog niet geabonneerd? Klik hier!

mark (6-2-2015 om 14:52)
Big respect voor alle mensen die aan deze reddingsactie hebben meegewerkt...overal duikers vandaan gekomen en boten hebben gezocht... vakwerk!..fingers crossed voor de 3de man.