Gekapseisd schip weer overeind

Toegevoegd: 07-02-2015, 09.52 uur

HOOFDPLAAT - Het is gelukt om het gekapseisde beunschip 'Rick' weer overeind te krijgen. Eén van de opvarenden wordt nog steeds vermist.

Kraanschip Cormorant wist het gekapseisde schip vrijdag aan het begin van de avond van de zandbank te trekken en naar dieper water te brengen. Daar werd vervolgens de kanteloperatie verder voorbereid. Volgens bergingsbedrijf Multraship uit Terneuzen lukte het rond 04.30 uur om de 'Rick' te kantelen. Het schip is daarna klaargemaakt voor transport. Omstreeks 07.00 uur meldde Multraship dat het schip onderweg was naar de haven van Terneuzen.

Het 75 meter lange met zand geladen beunschip 'Rick' kapseisde in de nacht van donderdag op vrijdag rond middernacht. De 'Rick' bevond zich op dat moment ongeveer drie kilometer ten noordoosten van Breskens. De zandzuiger Interballast-1 was ter hoogte van Hoofdplaat aan het overladen op de Rick toen dat schip plotseling omsloeg.

Rond 00.45 uur kon één van de drie bemanningsleden uit het water worden gered. Deze man stond op wacht. Hij is in de haven van Breksens overgedragen aan de ambulancedienst. Twee andere bemanningsleden bevonden zich binnen in het schip. Tijdens de grote zoekactie die volgde werd volop naar hen gezocht. Diverse boten, een helikopter en duikers deden hieraan mee. Vrijdagochtend rond 07.25 uur kon alsnog één van de twee vermiste opvarenden worden gered. Hij bleek in het schip in een luchtbel terecht te zijn gekomen.

Anjal (8-2-2015 om 02:16)
Lijkt mij toch wel erg op een fout met het laden , een schip slaat niet zomaar om fout in de verdeling dus van het zand kan niet anders, wat erg ik ben zo blij dat mijn zoon niet meer in de bunkering zit veilig aanland wat erg dat er nog een vermist wordt. Sterkte mensen