Eis voorwaardelijke straf valsheid in geschrifte

Toegevoegd: 19-02-2015, 20.52 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - Tegen de inmiddels oud-gemeenteambtenaar T. K. (63) uit Goes is donderdag voor valsheid in geschrifte een voorwaardelijke taakstraf van honderd uur geëist. K. zou in 2006 'namens het college van b en w' een handtekening hebben gezet terwijl hij daartoe niet bevoegd was. Het ging allemaal om gemeentegaranties, zo bleek tijdens de behandeling van de zaak.

De Stichting Maatschappelijk Belang en de Stichting tot Behoud en Ondersteuning van Monumenten moesten betalingen doen waarvoor de gemeente garant stond. Door de leningen om te zetten naar een - door lagere rente - gunstiger lening (in totaal 8,15 miljoen euro) zou dat voor alle partijen beter uitpakken. Daar K. ook nog eens bestuurslid was van de Stichtingen, wilde hij die garanties niet zelf aanvragen maar verzocht hij zijn leidinggevende de zaak op zich te nemen.

Door 'miscommunicatie' kwam alles in tijdnood, bleek zijn leidinggevende niets te hebben gedaan en ging K. zelf maar aan de slag. Hij verzorgde het primaat (een verzoek om een besluit te nemen) waarbij alle collegeleden hun paraaf zetten. Daarbij zou gezegd zij dat 'K. het maar verder moest regelen'. K. vatte dat als een mandaat op en zette 'namens het college' zijn handtekening onder het besluit de gemeentegaranties te verstrekken.

Opvallend in de zaak was dat binnen het Goese ambtenarenapparaat vrijwel niemand zich nog maar iets van de hele gang van zaken wist te herinneren, dat er nergens ook maar iets was geregistreerd en dat er ook niets was terug te vinden in het gemeentearchief.  De zaak kwam in 2014 aan het rollen na een telefoontje van de bank.

Een ambtenaar, die daar volgens K.'s raadsman niet toe bevoegd was, diende namens de gemeente Goes een aanklacht in. Uitspraak over twee weken.

wim (20-2-2015 om 19:42)
Dit gebeurt meer zoals bij gemeenten en belastingen dat pas gezien word na jaren dat er miljoenen niet of nauwelijks terug te vinden zijn,de controle door het ambtenaren werken niet zo snel zelfs ook niet gezien de grote bedragen,zulke mensen moesten een tijd in een productie bedrijf waar nemen daar gebeuren zulke omstandigheden niet .
tuurlijk (19-2-2015 om 23:23)
"Een ambtenaar, die daar volgens K.'s raadsman niet toe bevoegd was, diende namens de gemeente Goes een aanklacht in." Al is fraude overduidelijk: meneer gaat vrijuit, want regeltjes ja die kennen ambtenaren wel hoor ondanks dat ze niets kunnen onthouden..
piet (19-2-2015 om 23:03)
Je zou je rot moeten schamen! Dit gebeurt overal heb ik helaas ervaren. Jezelf financieel gewin toespelen is wel zo laag, maar gezien de eis wordt dit eigenlijk niet bestraft. En dat terwijl hij misbruik van zijn functie maakt. Hoop dat je stichtingen hier nadeel van ondervinden, dan ga je misschien nog eens nadenken.