Vrijspraak van valsheid in geschrifte

Toegevoegd: 05-03-2015, 14.21 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft donderdag de inmiddels oud-gemeenteambtenaar T. K. (63) uit Goes bij gebrek aan wettig bewijs vrijgesproken van valsheid in geschrifte. Tegen K. was een voorwaardelijke taakstraf van honderd uur geëist. K. werd ervan verdacht in 2006 'namens het college van b en w' een handtekening hebben gezet terwijl hij daartoe niet bevoegd was.

De Stichting Maatschappelijk Belang en de Stichting tot Behoud en Ondersteuning van Monumenten moesten betalingen doen waarvoor de gemeente garant stond. Door de leningen om te zetten naar een - door lagere rente - gunstiger lening (in totaal 8,15 miljoen euro) zou dat voor alle partijen beter uitpakken. Daar K. ook nog eens bestuurslid was van de Stichtingen, wilde hij die garanties niet zelf aanvragen maar verzocht hij zijn leidinggevende de zaak op zich te nemen. Door 'miscommunicatie' kwam alles in tijdnood, bleek zijn leidinggevende niets te hebben gedaan en ging K. zelf maar aan de slag. Hij verzorgde het primaat (een verzoek om een besluit te nemen) waarbij alle collegeleden hun paraaf zetten. Daarbij zou gezegd zij dat 'K. het maar verder moest regelen'. K. vatte dat als een mandaat op en zette 'namens het college' zijn handtekening onder het besluit de gemeentegaranties te verstrekken.

Binnen het Goese ambtenarenapparaat wist zich overigens vrijwel niemand zich nog maar iets van de hele gang van zaken te herinneren. Daarnaast was er kennelijk niets geregistreerd en was er niets terug te vinden in het gemeentearchief. Een ambtenaar, die daar volgens K.'s raadsman niet toe bevoegd was, diende namens de gemeente Goes een aanklacht in.

De rechtbank gaat er in haar vonnis van uit dat er een primaat is geweest en nadat het primaat was ondertekend K. de besluiten heeft opgemaakt. Verder gaat de rechtbank er van uit dat de burgemeester - gezien zijn werkwijze - zeer waarschijnlijk is dat hij de besluiten en mogelijk ook het primaat heeft gezien. Hoewel ze dan wel niet zijn aangetroffen hebben ze dus kennelijk wel bestaan, zo oordeelt de rechtbank. En dus, zo stelt de rechtbank vast, is er inhoudelijk en voor akkoord door het college beslist , zijn er rechtsgeldige besluiten geweest en is K. niet buiten zijn boekje gegaan.

'Dat K. geen (schriftelijk) mandaat had, niet bevoegd was om de besluiten namens het college van burgemeester en wethouders te ondertekenen, maakt dit de inhoud van de besluiten niet vals', aldus de rechtbank in haar vonnis.

Zie ook:
Eis voorwaardelijke straf valsheid in geschrifte (19-02-2015)

Erik (6-3-2015 om 09:30)
@Wim, dat heeft niks met "slim" zijn te maken. Als een ambtenaar doet wat hij opgedragen krijgt en anderen, die verantwoordelijk zijn voor vastlegging van taken en afspraken, hierin verzuimen, dan kun je de betrokken ( oud) gemeente ambtenaar hiervoor niet verantwoordelijk te houden. Maar waarschijnlijk ben jij zelf in ieder geval géén ambtenaar want die weten hoe ze met hoofd- en andere lettertekens om moeten gaan.... ;-)
wim (5-3-2015 om 19:54)
Slimme jongen om dat van elkaar te krijgen een ambtenaar kan niet zo lang onthouden een kort en slecht geheugen dat nog al eens voor komt bij ambtenaren hier door een vrijspraak voor de oud-gemeenteambtenaar.