Veiligheidsregio bezoekt brandweerposten

Toegevoegd: 13-03-2015, 15.47 uur
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - Na de vergadering van het Algemeen Bestuur op 26 februari jongstleden is Veiligheidsregio (VRZ) gestart met het bezoeken van posten die mogelijk gesloten of samengevoegd worden in het kader van Maatwerk Brandweerzorg.

Doel hiervan is om vragen en onduidelijkheden te bespreken en zorg en aandacht te besteden aan de posten en de mensen. Immers, Maatwerk raakt het hart van de organisatie: de brandweervrijwilligers. Dreischor, Baarland en Kerkwerve zijn inmiddels al bezocht. Domburg, ’s-Heer Arendskerke en Zuiddorpe volgen nog. Het project Maatwerk geeft een Zeeuwse invulling aan de opdracht van de Minister om de brandweerorganisatie robuuster en toekomstbestendig in te richten. De voorstellen zoals die er nu liggen (Maatwerk 3.0), komen tegemoet aan deze opdracht en wel zodanig dat het Algemeen Bestuur voorlopig instemmend heeft besloten. Tegelijkertijd grijpen ze ook diep in, in het hart van onze organisatie. Immers: er worden posten gesloten, posten samengevoegd en de Zeeuwse TS geïntroduceerd.

Om de implementatiefase goed vorm te geven, wil de veiligheidsregio graag met de vrijwilligers afstemmen over de wijze waarop de uitvoering vorm wordt gegeven. Net zoals dat bij de planvorming is gedaan. Veiligheidsregio is er namelijk van overtuigd dat implementatie alleen dan optimaal kan zijn, wanneer die in gezamenlijkheid met vrijwilligers wordt ingestoken. Met elkaar en voor elkaar!

Mede om samen een plan op te kunnen stellen, zijn er bezoeken gepland met – in eerste instantie- posten waar sluiting aan de orde is. Doel van deze bijeenkomsten is ook om nog aanwezige onduidelijkheden over het rapport te bespreken en de gevolgen daarvan voor de post. Veiligheidsregio realiseert zich dat de standpunten over nut en noodzaak van sluiting, samenvoeging of materieelkeuze soms verschillen. Dat moeten we ook van elkaar accepteren en respecteren.

Het Algemeen Bestuur heeft voorlopig ingestemd met de voorstellen. Er worden zienswijzen opgehaald bij de gemeenteraden. Definitieve besluitvorming is voorzien in juli dit jaar.

Oud vrijwilliger (14-3-2015 om 13:15)
Brandweervrijwilliger zijn was een hele mooie hobby maar sinds 1 januari 2014 is het alsmaar minder geworden voor de vrijwilliger en zeker de betalingen, meer doen voor minder geld. Het laatste jaar zijn er talloze managers aangenomen in schaal 12 en meer en nu moet de vrijwilliger gaan bezuinigen om met 4 man/vrouw uit te gaan rukken of zelfs posten te gaan sluiten. De VRZ moest zich diep schamen om de burgers hun veiligheid op het spel te zettenmet brandweerzorg op maat. Maar de gemeentebestuurders stemmen hier ook in mee i.v.m. algemeen bestuur. Vrijwilligers laat je niet pesten door deze lui en leg je pieper neer !!!
Sanne (14-3-2015 om 07:51)
Besluiten zijn al genomen en als pleister op de wonde mogen de vrijwilligers nog hun zegje doen oftewel inspraak achteraf. Een veel voorkomend iets bij instellingen zoals gemeenten,overheid ed.
Jan (13-3-2015 om 16:57)
Als ik vrijwilliger was ging ik hier niet naar toe. De VRZ heeft nooit naar de vrijwilligers willen luisteren en drukt hun besluit gewoon door. Als burgers betalen we meer voor minder Brandweer.