Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Gastanker vastgelopen bij Nauw van Bath

Toegevoegd: 18-03-2015, 08.51 uur
Door: Rolf de Feijter

RILLAND - Op de Westerschelde is afgelopen nacht in het Nauw van Bath ter hoogte van Rilland een schip vastgelopen.

Met behulp van vier sleepboten is de gastanker Northen Light rond 06.00 uur losgetrokken nadat het schip een uur eerder vastliep.

Hoe het 183 meter lange schip heeft kunnen vastlopen is nog niet bekend.


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Kees Sturm (19-3-2015 om 09:50)
Een Gastanker aan de grond is echt niet direct gevaarlijk. Ik zou het ook niet zo snel op de bemanning steken. Een containerschip heeft een heel andere constructie, (langer, en ranker) en kan daardoor bij een stranding sneller, knikken. Een tanker is robuuster gebouwd, en zijn verplicht dubbelwandig, er moet veel gebeuren wil die op een zandbank breken. en zelfs dan breekt eerst de buitenwand. Hadden wij nu een rotskust gehad, dan was het anders... Ik zeg niet dat er niks kan gebeuren, maar het is wel een heel erg klein risico. Een aanvaring met een snel varend containerschip, dat is een veel groter risico.
Bianca (18-3-2015 om 20:05)
Dat gaat nog eens een keer echt fout vrees ik.
Peter (18-3-2015 om 19:47)
Het is een olie/chemicaliƫn Tanker. Over t algemeen zijn tankerbemanningen (zeevaart) zeer goed getrained. Er is vanuit oliemaatschappijen een zeer streng regime van screening en inspecties. De kleinste fouten of ongelukken leiden direct tot afkeur. Falen is geen optie, falen is namelijk geen business en dat houdt geen reder lang vol. De opmerking wachten op de grote klap vind ik dan ook voor tankers en dan specifiek gas en chemicalien tankers niet geheel terecht. De msc's en de grimaldi's van deze wereld zijn een stuk meer waarschijnlijk omdat zij niet in dit screening proces zitten en dus met kwalitatief slechtere bemanningen en aanzienlijk meer gebreken kunnen rondvaren (nauwelijks toezicht)
Philip (18-3-2015 om 12:44)
Misschien staarde de kapitein naar het vannacht zichtbare noorderlicht?
un egte zeeuw (18-3-2015 om 12:00)
Wachten op de grote klap !
Cookie-instellingen beheren