Vrijspraak in moordzaak Henry Meye

Toegevoegd: 26-03-2015, 14.36 uur
Door: Omroep Zeeland

MIDDELBURG - De twee verdachten van de moord op fotograaf Henry Meye zijn vrijgesproken door de rechtbank in Middelburg. De rechtbank vond de verklaringen van de ex-vriendin van één van de verdachten niet voldoende voor een veroordeling.

Technisch bewijs
Het gaat om een 38-jarige man uit Sint Philipsland en een 24-jarige man uit Heijningen. Technisch bewijs tegen de twee is er niet. Er zijn geen vingerafdrukken of dna-materiaal gevonden in de woning van Meye, aan de Keethil in Sint Maartensdijk.

In detail
De ex van de jongste verdachte heeft tot in detail verteld wat er de nacht van de moord in het huis van de fotograaf is gebeurd. Haar vriend zou dat haar verteld hebben. Het Openbaar Ministerie dacht genoeg bewijs te hebben om die verklaringen te ondersteunen. Maar de rechtbank vindt van niet.

Ontkennen
De twee verdachten ontkennen Meye vermoord te hebben. Tijdens de zitting drie weken geleden beriepen ze zich op hun zwijgrecht, ze zeiden geen woord.

Hennepkwekerij
Henry Meye was een 55-jarige man, oorspronkelijk afkomstig uit Suriname. De als rustig bekend staande man woonde al dertig jaar in Sint-Maartensdijk. Ruim 3,5 jaar geleden, in de nacht van 7 op 8 juni 2011, werd hij dood aangetroffen in de hal van zijn woning. Meye had een hennepkwekerij. Die was, drie dagen voor zijn dood, geript.

Hoger beroep
Tegen de twee verdachten was tijdens de behandeling van de zaak voor de rechtbank in Middelburg, drie weken geleden, tien jaar cel geëist. Het Openbaar Ministerie heeft twee weken de tijd om hoger aan te tekenen in de zaak.

Diederik (26-3-2015 om 22:31)
Ik vind dit nou zo belachelijk; dat zoiets in Nederland kan gebeuren is bespottelijk!!! De daders zijn beter beschermd als de slachtoffers!!!
zeeuwse babbelaar (26-3-2015 om 21:46)
Het werd tijd ook,nu kan het OM eindelijk de echte "boeven"gaan vangen en die hoofdkleppen af doen zodat hun visie verrijkt wordt.. Misschien dat ze het licht gaan zien nu ze uit de tunnel kunnen kruipen.. .Ik wens ze succes en hoop dat de échte daders gepakt zullen gaan worden!
Richard (26-3-2015 om 20:33)
In sommige gevallen zou je wel willen dat de verdachte moet bewijzen dat hij het niet heeft gedaan ipv zich te beroepen op hun zwijgrecht. Nu heeft het omdat ze zwijgen de schijn dat ze toch de daders zijn.