Serooskerke eerste vrouwelijke ploegleider

Toegevoegd: 27-03-2015, 15.04 uur

SEROOSKERKE (W) - De brandweerpost in Serooskerke op Walcheren krijgt de eerste vrouwelijke ploegleider binnen de brandweer in Zeeland. Dat meldt de Veiligheidsregio Zeeland.

Rinus Corbijn, de huidige ploegleider van Serooskerke, wordt op 1 april opgevolgd door Anetta Francke. Volgens de Veiligheidsregio maakt deze situatie duidelijk dat er ook voor vrouwen ruimte is en mogelijkheden zijn binnen de brandweer.

Serooskerke had in 1987 ook als eerste Zeeuwse post een vrouw in dienst.
Anetta laat via een persbericht van de Veiligheidsregio weten zelf nuchter te zijn over de situatie. "Vijf jaar geleden was ik één van de eerste bevelvoerders, anderhalf jaar geleden geslaagd voor de opleiding instructeur en nu verkozen tot ploegleider. In Zeeland zijn we misschien een beetje aan de behoudende kant? Ik heb ontdekt dat in teamverband werken, leiding geven, taken verdelen me energie geven en dat stimuleert. Het belangrijkste is dat het werk leuk moet vinden."

De Serooskerkse brandweer zoekt nog nieuwe vrijwilligers. Daarom wordt morgen tussen 09.00 en 12.00 uur een kleine open dag gehouden in de kazerne aan de Vrouwenpolderseweg. Bezoekers kunnen
 er aan de slag met een brandweerslang en redgereedschap en je kunt er informatie krijgen over wat het werk van de brandweer inhoudt.

Veiligheidsman (28-3-2015 om 18:31)
Hartelijk gefeliciteerd Anetta. Heel veel sterkte toegewenst met deze uitdagende en interessante hondenbaan. Vrouwen 'met ballen' maken in de wereld van veiligheidsorganisaties tegenwoordig meer indruk naar buiten toe, dan nuchtere en praktisch denkende Zeeuwse mannen. Veel succes samen met het team dat jou op handen en voeten draagt!
AD. (28-3-2015 om 08:59)
Gefeliciteert en blijf zoals je bent.
Maria van Vulpen (27-3-2015 om 21:19)
Gefeliciteerd met je aanstelling!