Controle: Helft jongeren dronk in

Toegevoegd: 28-04-2015, 13.32 uur

ZOUTELANDE - De politie heeft tijdens een speciale controle zaterdagavond en - nacht in Zoutelande dertig jongeren onder de 18 jaar betrapt die alcohol hadden gedronken voordat ze waren gaan stappen.

Aan de controle werkte ook Indigo Preventie mee. In totaal werden ruim zestig jongeren gecontroleerd. De helft bleek dus te hebben gedronken. Van de dertig jongeren hadden er negentien een waarde van onder de 0,50 promille. Tijdens de blaastest bleken zeven personen een promillage tussen 0,50 en 1,00 en zelfs vier jongeren hadden een promillage boven de 1,00, namelijk 1,15; 1,17; 1,26 en 1,41.

De blaasactie werd van 21.30 tot 01.00 uur gehouden in het kader van de Zeeuwse Jeugd en Alcoholcampagne ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’. Alle jongeren verleenden vrijwillig medewerking aan een blaastest. Twee van hen hadden sterke drank bij zich en ontvingen een verwijzing naar Halt.

Ouders

De vier ouders van de jongeren, die boven één promille bliezen, zijn onmiddellijk gebeld. Een moeder wilde niet dat haar dochter nog verder ging stappen. Het meisje werd thuis afgeleverd. Twee andere ouders kreeg de politie niet te pakken. Zij worden binnenkort geïnformeerd.

Ouders spelen volgens de politiie een belangrijke rol in het voorkomen van alcoholgebruik onder jongeren. "Het stellen van duidelijke regels is een van de belangrijkste voorspellers van minder alcoholgebruik door hun kinderen. ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’ geeft ouders dan ook mee één duidelijke regel te hebben: Geen alcohol onder de 18 jaar en na 18 jaar met mate", aldus een woordvoerder.

"
In toenemende mate toont onderzoek aan dat alcohol zeer schadelijke gezondheidseffecten kan hebben voor jongeren. Jongeren raken snel onder invloed en lopen bijvoorbeeld een verhoogd risico op alcoholvergiftigingen. Daarnaast lopen jongeren onder invloed van alcohol meer risico op (verkeers)ongevallen, presteren ze slechter op school, raken ze sneller betrokken bij agressie en vandalisme en hebben ze vaker onveilige seks", aldus de politie.

"Steeds meer onderzoek laat ook zien dat alcohol schadelijk is voor het ontwikkelende brein van jongeren en dat jongeren die vroeg beginnen met drinken op latere leeftijd meer risico lopen op verslavingsproblemen."

Mario (15-7-2015 om 22:21)
Verschrikkelijk betuttelend gedoe met dat NIKS! De jeugd mag zowieso al helemaal niks meer vergeleken met wat vroeger allemaal uitspookten. Wij hadden opgevoerde brommers die 100+ reden, ik ben eens gepakt met 2.3 promille alcohol en toch ben ik heel goed terecht gekomen. Dat ik toen met drank gepakt ben is een goede les geweest; ik heb nooit meer gedronken en een voertuig bestuurd. Roken heb ik ook als een fabriek gedaan en ben daar na 37 jaar mee gestopt met behulp van goede pilletjes van de dokter. Dus als je jong dingen doet wil dat helemaal niets zeggen over het vervolg, dus laat de jeugd een potje bier drinken en een peukje roken!
k (29-4-2015 om 19:32)
dit is niks nieuws, indrinken deden wij(de jeugd die 10 jaar geleden op stap ging) ook al wij spraken af bij een hangplek dronken wat biertjes gebruikte wat andere middelen en gingen toen op stap en geen haan die er naar kraaide anno 2015 lijkt nederland wel een concentratiekamp en dat terwijl dit een vrij land is. op deze manier krijg je nog meer jongeren die schijt krijgen aan den haag en heel de regelfabriek.
karl (29-4-2015 om 11:16)
Mensen die graag water drinken, bezitten daardoor het recht nog niet aan anderen alcohol te verbieden.
wim (29-4-2015 om 06:47)
Wat bedroevend als jeugd als je dit leest wat de hoeveelheden drank die ze hebben gedronken en daar door zeer ernstigste gevolgen kan lijden op latere leeftijd waar toch de ouders ook verantwoord zijn wat ze meemaken dit moeten ze toch vermijden dat der eigen kinderen onder de 18 jaar dit laat gebeuren arme jeugd bedenk je eigen toch, doe hier niet aan mee
Jac (28-4-2015 om 21:05)
Om dit te kunnen voorspellen hoef je echt niet helderziend te zijn. Onze overheid denkt dat als je alles maar verbiedt dit alle problemen oplost..... gebrek aan realiteitszin noem ik het.