Reddingsbrigades bewaken WK

Toegevoegd: 23-05-2015, 11.10 uur

MIDDELBURG - Diverse Zeeuwse reddingsbrigades bewaken sinds gisteren het wereldkampioenschap Onderwaterfotografie. Dit vindt nog tot en met zondag plaats Zeeuwse wateren.

Vrijwilligers van de Zeeuwse reddingsbrigades zullen aanwezig zijn om toe te zien op een veilig verloop van dit evenement. Vanwege de omvang van het evenement en omdat de reddingsbrigades onlangs hebben afgesproken nauwer samen te werken, is dit de eerste keer dat nagenoeg alle Zeeuwse reddingsbrigades een gezamenlijke bewaking draaien.

Ruim 80 deelnemers uit alle delen van de wereld zijn afgereisd naar Zeeland om deel te nemen aan het WK, dat ’s werelds beste onderwaterfotografen de gelegenheid biedt om binnen uiteenlopende categorieen de mooiste foto’s te maken. Er wordt op vier verschillende locaties in de Oosterschelde en Grevelingen gedoken.

De reddingsbrigade zal iedere dag op alle duiklocaties aanwezig zijn voor de veiligheid van dit evenement. Tientallen vrijwilligers van reddingsbrigades uit Domburg, Goes, Middelburg, Terneuzen, Vrouwenpolder, West-Zeeuws Vlaanderen en Zierikzee zullen het gehele weekend in touw zijn.

Iedere duiklocatie wordt met twee boten bewaakt en ook op de wal zullen coördinatoren van de reddingsbrigade aanspreekpunt zijn ingeval van calamiteiten. Omdat de bewaking mede in het teken staat van het verbeteren van de contacten tussen de diverse brigades, worden alle reddingsboten bemand met een mix van vrijwilligers van de verschillende verenigingen.

Aan de bewaking gaat een lang voorbereidingstraject vooraf, onder coördinatie van reddingsbrigade Vrouwenpolder. Zo zijn er in oktober 2014 en vorige maand testduiken gehouden en is in maart een (opfris)cursus eerste hulp bij duikongevallen verzorgd door de Nederlandse Onderwatersport Bond. Ook hebben de reddingsbrigades de verschillende duiklocaties in kaart gebracht, zodat bij calamiteiten snel gehandeld kan worden en een soepele overdracht aan de andere hulpdiensten kan plaatsvinden.