Verwaarloosde en overleden kittens aangetroffen

Toegevoegd: 09-07-2015, 10.54 uur
Door: Rolf de Feijter

SINT-MAARTENSDIJK - Door de dierenpolitie is woensdag onderzoek gedaan in een woning naar verwaarloosde katten en een hond. Tegen de eigenaar is proces-verbaal opgemaakt.

De verwaarlozing van de dieren was via een 144-melding onder de aandacht gebracht bij de dierenpolitie. Tijdens een kijkje in de woning werden vijf volwassen katten aangetroffen die last hadden van vlooien. Ook liepen er nog twee kittens rond van ongeveer vijf à zes weken en nog één kitten van twee weken oud. Van het laatste nest bleken inmiddels vier kittens overleden te zijn. Twee van de dode kittens lagen nog in de prullenbak. Ook met de moederpoes ging het niet zo goed. Deze had een dikke opgezwollen buik en bloedde nog uit haar vulva. Volgens een geraadpleegde dierenarts kon dit duiden op een baarmoederontsteking.

Daarnaast liep er nog een hond in de woning rond met zichtbaar erg veel jeuk en een rode huid, mogelijk veroorzaakt door vlooien of een ander oorzaak. De eigenaar gaf toe dat de dieren al lange tijd niet meer gezien waren door een dierenarts. Gezien de grote hoeveelheid ontlasting die in de kattenbakken lag, kon geconcludeerd worden dat deze al geruime tijd niet meer geleegd waren.

De Dierenpolitie heeft de eigenaar proces-verbaal aangezegd. Samen met de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming is de eigenaar een bestuursrechtelijke besluit opgelegd om de dieren nu te laten onderzoeken en behandelen door een dierenarts.

Mariane (13-7-2015 om 22:05)
Wat??? Denken ze nou echt dat dit helpt? Die dieren moeten gelijk uit huis worden geplaatst en ergens anders worden onderzocht en opgevangen. Wat een flut actie weer.
Lukas (13-7-2015 om 15:50)
Die man moet ondergaan wat die katten hebben meegemaakt, of hij gaat 40 Jaar in een zwaarbeveiligde gevangenis. De dader mag kiezen, ik zal die zieke geest zelf is eventjes verwaarlozen. Die man zal er vast weer afkomen met een klein taakstrafje, of 2 maandjes in de gevangenis.
bram goeree (10-7-2015 om 10:56)
dieren zijn meestal afhankelijk van de goede zorg van de eigenaren.en in dit geval was er dus geen zorg en dat is die persoon aan te rekenen .dus ben ik het met de meeste hier eens dat die persoon nooit geen dieren meer zou mogen houden .
wim (10-7-2015 om 07:21)
Afgezien welk beest het nu is ze verdienen toch niet wat ze hier aantreffen er zijn toch mogelijkheden dat je ze niet meer kan onderhouden wat ook de reden mag zijn sta ze dan af, een normaal mens doet zoiets toch niet.
Tineke (10-7-2015 om 00:42)
Waarom een tweede kans? Weg halen daar, dit is niet iets wat nu gelijk opgelost is ook niet met een bezoek aan de dierenarts.
B. (9-7-2015 om 23:39)
kan zijn dat hij de dieren al had voordat hij in de financiƫle problemen is gekomen, kan ook zijn dat diegene gewoon heel erg labiel is en alles maar goed vindt. Er zijn helaas mensen die tegen zichzelf beschermd moeten worden. Misschien dat dit dan niet gebeurt was. Ik keur het zeker niet goed, ben zelf een groot dierenliefhebber, vang katten op, maar er zijn omstandigheden waar mensen zelf niet veel aan kunnen doen. Het is diep triest voor de dieren, deze moeten daar natuurlijk weg en er mogen ook geen nieuwe dieren komen daar, maar sommige mensen hebben dat zelf niet helemaal in de hand. Het is echt vreselijk voor deze dieren, maar misschien echt niet eens echt bewust veroorzaakt. Dat is dus wat ik wou zeggen.