Eis taak- en celstraf voor brute straatroof

Toegevoegd: 03-09-2015, 15.54 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - Tegen de 18-jarige Middelburger B. I. is donderdag een taakstraf van zestig uur en een jeugddetentie van 60 dagen waarvan 45 voorwaardelijk geëist. I. wordt ervan verdacht op 10 augustus vorig jaar betrokken te zijn geweest bij een straatroof.

I. en enkele vrienden waren op stap geweest en fietsten van club JoJo in Zoutelande terug naar de Middelburgse hoofdstad. Rijdend over de Koudekerkseweg zagen ze twee jongens die hen fietsend tegemoet kwamen. Eén van de kornuiten van I. riep ,,Kom, we gaan iemand beroven'' en binnen de kortste keren werd één van de fietsers tegen de grond gewerkt, en onder bedreiging en met geweld gedwongen zijn portemonnee en gsm af te geven.

I. haalde het geld uit de portemonnee en wierp de portemonnee met pasjes weg, haalde de sim-kaart uit het mobieltje en de groep vervolgde hun weg naar huis. I. kwam in beeld toen hij de gsm te koop zette en het slachtoffer zijn mobieltje herkende.

Tijdens de behandeling van de zaak zei I. heel veel spijt te hebben en zijn slachtoffer al excuses te hebben aangeboden. Op het waarom? zei I. dat het ging 'om stoer doen, vooral bij buitenlandse jongens' en dat hij zich had laten meeslepen. Na zijn aanhouding verdween I. vijftien dagen in een cel (waarvan negen dagen in beperking) en droeg hij tijdens zijn schorsing vier maanden lang een enkelband. Uitspraak 17 september.