Asbest bij zeer grote brand Biggekerke

Toegevoegd: 14-09-2015, 00.17 uur
Door: Manfred Berrevoets

BIGGEKERKE - Bij de grote uitslaande brand in Biggekerke die het voormalige partycentrum de Kaasboer volledig heeft verwoest, is asbest vrijgekomen, maar de verspreiding van de asbest is minimaal. Dat meldt de Veiligheidsregio Zeeland op basis van de eerste meetresultaten.

Het vuur in het leegstaande pand aan de Kaasboerweg in Biggekerke werd ontdekt rond 20.50 uur. In eerste instantie ging de brandweer uit van een middelgrote brand, maar al snel bleek de brand veel groter te zijn dan gedacht en werd er opgeschaald naar een grote brand en later naar zeer grote brand. Daarbij werd ook GRIP 1 afgekondigd.

De brandweer rukte uit met twee blusvoertuigen, maar naar mate er werd opgeschaald, zette de brandweer ook meer materieel in. In totaal zijn vier blusvoertuigen, drie waterwagens en een watertransportsysteem ingezet. Om 22.45 uur meldde de veiligheidsregio dat het vuur grotendeels was gedoofd, maar het vuur is nog niet onder controle. De brandweer verwacht nog tot diep in de nacht bezig te zijn met nablussen. Bij de brand kwam veel rook vrij, die is weggetrokken in de richting van Dishoek.

De brandweer adviseert omwonenden om ramen en deuren dicht te houden en ventilatiesystemen uit te zetten. Daarnaast heeft de politie de Rondweg om Biggekerke afgezet. Naast dat de brandweer opschaalde naar een zeer grote brand, werd er ook GRIP 1 afgekondigd. Dat staat voor Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure en dat houdt in dat het gaat om een incident met gevolgen voor een groter gebied dan normaal en dat er coördinatie tussen verschillende hulpdiensten nodig is.

Zie ook:
-  Zeer grote uitslaande brand Biggekerke

R (14-9-2015 om 12:06)
Hetzelfde als de club in Vlissingen.Als er zo een aftands pand zo lang leeg staat ja dan heb je de kans dat.....En dan is de boel afgefikt en dan de rotzooi laten liggen in Vlissingen. Waarschijnlijk willen ze dit ook in B kerke vandaar dat ze ook zeggen weinig asbest. Kan je de rest gewoon laten liggen. Lijkt wel een oostblokland.
R (14-9-2015 om 12:06)
optimist (14-9-2015 om 10:32)
Opgeruimd staat netjes! Die oude gebouwen met alle rommel er om heen was al jaren een doorn in het oog.
optimist (14-9-2015 om 10:32)
B de B (14-9-2015 om 08:32)
Dit vind ik wel heel heel heel erg ! Dit is echt moedwillig aangestoken dat is heel duidelijk anders kan het nooit.. Ongeloofelijk wat mensen al niet doen voor geld zeg.. Dit is moedwillig asbest in milieu stoppen omdat je van gebouw afmoet..Ik hoop degene die dit op zijn geweten heeft door zijn karma elke nacht wakker ligt ! Schaam je diep !