1 file van totaal 3 km

Eis werkstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval

Toegevoegd: 14-10-2015, 15.03 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - Een 22-jarige man. uit Bergen op Zoom hoorde vandaag voor de rechtbank in Middelburg een taakstraf, een voorwaardelijke gevangenisstraf en een rijontzegging tegen zich eisen. De man veroorzaakte vorig jaar bij Tholen een dodelijk verkeersongeval.

In de vroege ochtend van die zaterdag 21 juni reed M. vanuit Bergen op Zoom naar een camping in Poortvliet. Die nacht had hij gewerkt en alles bij elkaar was hij 21 uur klaarwakker geweest. Dat de zes Red Bulls die hij zei gedronken te hebben daar mogelijk bij hadden geholpen ontkende hij, maar Valente daarentegen had daarover zo zijn twijfels. Hij had ook te hard gereden, bekende hij.

Op de Nieuwe Postweg, ter hoogte van de Thoolse brug ging het gruwelijk mis. Hij reed over de dubbele doorgetrokken streep, kwam op de linker weghelft terecht en botste daar frontaal op een andere auto. De bestuurster daarvan overleefde het ongeval niet. M. zei tijdens de behandeling zich veel tot in detail te kunnen herinneren, maar dat-ie op de verkeerde weghelft was gekomen en van de fatale klap wist hij niets meer.

,,Ik keek in mijn spiegel en het volgende dat ik zag was dat de motorkap openstond en de airbag op mijn schoot lag. Ik heb me uit de auto gewurmd, ben naar het slachtoffer gekropen en gevraagd hoe het ging. Er kwam geen reactie. Later hoorde ik pas hoe erg het was.'' Hoe het ongeval precies had plaatsgevonden zal overigens altijd een raadsel blijven omdat niemand het ongeval had zien gebeuren.

Officier van justitie J. Valente eiste een taakstraf van 240 uur, een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee maanden en een rijontzegging van een jaar waarvan negen maanden voorwaardelijk tegen hem.

Uitspraak over twee weken.

Zie ook:
Dode bij botsing op brug Tholen (21-06-2014)

JK (17-10-2015 om 12:23)
Altijd dat gezever om hogere straffen. het helpt geen zier, het slachtoffer is er niet bij gebaat en het afschrikwekkend effect wat zo vaak geroemd wordt is echt minimaal. Hoge boetes en hoge celstraffen zorgen er alleen maar voor dat daders inactief worden en dus ook niet in staat zijn om daar waar mogelijk nog bepaalde zaken recht te zetten of om preventieve voorlichting te geven. En geloof me maar diegene die hier zitten te jammeren om hogere straffen, jammeren nog harder wanneer zij zelf een hoge straf toegewezen krijgen.
Onbekend (16-10-2015 om 10:21)
Deze man moest inderdaad lange dagen maken als zijn werk als HULPVERLENER. Hij zet zich in voor mensen in nood, hij heeft dit ongeluk ook nooit gewild. En ja hij heeft ook levenslang, denk je eens in in zijn situatie. 22 jaar en dan dit moeten verwerken. Het verlies van de 44-jarige vrouw is een grote klap voor de nabestaanden, de dader moet ook gestraft worden. Maar wat is het nut van een levenslange celstraf in dit geval? En hebben we zelf nooit een keer of meerdere keren slapperig achter het stuur gezeten?!
Ik (15-10-2015 om 12:19)
Toch jammer dat sommige mensen niet kunnen lezen. Het gaat hier om de eis mensen, niet om de uitspraak! De straf kan voor de verdachte ook hoger uitpakken, dus niet nu al gaan piepen!
Anja (14-10-2015 om 23:54)
Heel triest,hard ook de reacties zo een jonge jongen zijn leven lijkt mij net zo erg kapot als je moet leven met dit ongeluk ,waarschijnlijk keihard gewerkt voor een paar rotcenten geen drank en dan verder moeten leven met het feit dat iemand is overleden al dan wel of niet jou schuld diep triest vind ik sterkte allemaal mijn dochter is ook overleden dus weet goed hoe die pijn voelt.
bumper; (14-10-2015 om 22:06)
ik vraag mij af of die rechtertjes rustig slapen na zulke belachelijke uitspraken, ik hoop dan ook dat ze dit lezen en levenslang wroeging krijgen, de nabestaanden hebben dit ook ,,levenslang" een jaar cel was beter geweest, moeten wij daar belasting voor betalen om zulke onbenullige rechtertjes te vreten te geven. ba ga je schamen. Bumper;
Rick (14-10-2015 om 18:57)
Een schande dat zo'n onverantwoordelijke leeghoofd weer eens wegkomt met de beroemde werkstraf en een rijontzegging van 1 jaar, waarvan 9 maanden voorwaardelijk nota bene!! Dus niet zitten en effectief 3 maanden niet rijden..... Alsof dit redelijkerwijs nog eens zou gebeuren; die kans is dus erg klein. En dit is nog maar de eis! Wat is een mensenleven nog waard?