Lonink: duidelijkheid brandveiligheid woonzorgcentra

Toegevoegd: 08-05-2006, 09.37 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
TERNEUZEN - Burgemeester J. Lonink van Terneuzen wil meer duidelijkheid over de richtlijnen met betrekking tot brandveiligheid in woonzorgcentra. In een brief aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties dringt hij aan op spoed.

"De doelstelling van dit kabinet is mensen langdurig in de thuissituatie te laten. Kijk bijvoorbeeld naar De Veste in Terneuzen, dat gebouwd is als wooncomplex. Die functie is inmiddels veranderd. Nu wonen er mensen met lichamelijke gebreken. Hoe verplaats je die als er brand uitbreekt? Wie gaat de rekening betalen als dit gebouw moet worden aangepast? De rijksoverheid legt ons steeds meer eisen op, maar legt de financiële consequenties bij de gemeenten. Ik vraag me zelfs af of de veiligheid wel gediend is met alle nieuwe regels. Of is het beter te spreken van een schijnveiligheid?"

Lonink spreekt van een landelijk probleem. Zeeuws-Vlaanderen heeft er iets meer mee te maken, omdat de vergrijzing hier meer speelt. Er is daarom al ambtelijk overleg met de gemeenten Hulst en Sluis geweest over de problematiek.

In Terneuzen is er overleg geweest tussen de gemeente, woningbouwverenigingen en zorgaanbieders. Dat heeft geresulteerd in wettelijke minimumvereisten. Lonink: "Voor de Veste zijn er afspraken met de brandweer gemaakt. De brandweer gaat meer oefenen in De Veste. Zo staat er vanavond ook een oefening op het programma."

Maar ook woningbouwvereniging Clavis, de eigenaar van de appartementen in De Veste zal volgens Lonink goede afspraken moeten maken met de bewoners. "Niemand mag zijn verantwoordelijkheid afschuiven op een ander. We zijn bezig aan het uitwerken van brandpreventie op maat. Maar dit betekent dat er binnen onze gemeente slechts tijdelijk duidelijkheid is ontstaan over het niveau van brandveiligheid in woonzorgcomplexen. Het gaat immers om een minimumniveau, hetgeen gezien de mate van zelfredzaamheid van de bewoners zeer discutabel is."

Voorzitter P. Jiskoot van de wijkraad Java en zelf bewoner van De Veste is blij met de ontwikkeling. Hij drong al verscheidene malen aan op een verhoging van de brandveiligheid in De Veste.

"Lonink gaat nu de kar trekken. Zeker zestig procent van de mensen die hier woont is hulpbehoevend. Hoe haal je die hier uit als er brand uitbreekt of als er een ongeluk op de Westerschelde is."